Rogue Squadron (gra wideo)
Rogue Squadron to seria gier komputerowych, tworzonych wspólnie przez LucasArts i Factor 5. Gry dostępne dla konsol Nintendo oraz komputerów zgodnych z PC.
Pierwsza gra dla Nintendo 64 i PC powstała w roku 1998, posiadała zaawansowaną grafikę 3D jak na tamte czasy - często lepszą od innych większych tytułów LucasArts. Zawierała szereg nowatorskich rozwiązań jak np. system dźwięku kwadrofonicznego. Krytykowana za cięcia budżetowe, dzięki którym gra pozbawiona została wprowadzających filmów z aktorami oraz muzyki o wysokiej jakości (dzięki temu zajmuje tylko niewielką część płytki CD), choć mimo wszystko muzyka z tej gry jest godna uwagi.
Rozgrywka opiera się o rozbudowany system motywacyjny, który zmusza gracza do coraz lepszych osiągów. Na początku gracz stopniowo zdobywa dostęp do kolejnych etapów gry, następnie poprzez 3 stopnie otrzymywanych medali może wybierać inne statki. Po ukończeniu wszystkich etapów oraz po osiągnięciu minimalnej punktacji brązowych medali otrzymuje dostęp do nowego etapu gry. Po osiągnięciu następnych pułapów medali uaktywniane są dalsze etapy takie jak: atak na Gwiazdę Śmierci lub Bitwa o Hoth. Po zakończeniu gry pojawiają się nowe możliwości np. wybór Sokoła Millenium, który posiada nowe ciekawe cechy w stosunku do pozostałych dostępnych pojazdów - co podnosi radykalnie grywalność.
W grze pojawiają się nowe postacie, lokacje oraz pojazdy. Dla przykładu walczyć można z Dewastatorami (Niszczyciele Światów).
Gra przez graczy uznawana jest jako bardzo trudna, zdecydowanie przerasta możliwości początkujących graczy. Osób, które ją ukończyły jest niewiele.
Został wydany oficjalny path dodający szereg nowych możliwości i usprawnień. Gra sprawia problemy techniczne w systemach Windows nowszych od 95, 98 i Me.
Następnie wydane zostały Star Wars Rogue Squadron II: Rogue Leader oraz Star Wars Rogue Squadron III: Rebel Strike - tylko dla konsoli Gamecube.