Prom typu Nune

Z Biblioteki Ossus, polskiej encyklopedii ''Gwiezdnych wojen''.

Prom typu Nune
Podstawowe dane
Producent: Sienar Fleet Systems
Rodzaj: Prom kosmiczny
Specyfikacja techniczna
Silniki: 1 strumieniowy silnik jonowy
Prędkość w atmosferze: 900 km/h
Hipernapęd: Klasy 1 (zapasowy klasy 10)
Uzbrojenie:
  • Średnie działa laserowe
  • Średnia bateria dział laserowych
  • Dwa ciężkie działa laserowe
Różne
Załoga: 8
Pasażerowie: 35
Ładowność: 250 ton
Rola:
  • Transporter wojskowy
  • Prom kosmiczny
Przynależność:



Prom typu Nune był następcą promu typu Lambda, używanym przez Nowe Imperium Galaktyczne około 130 lat po bitwie o Yavin. Projektantem i producentem tej maszyny była firma Sienar Fleet Systems.

Historia

Prom typu Nune (widok z profilu, z góry i z dołu).

Nie wiadomo kiedy dokładnie promy typu Nune weszły do użycia. Wiadomo, że około 130 ABY wyparły już one zupełnie promy typu Lambda i zastąpiły je w większości wypełnianych przez nie zadań. Zasadnicza różnica między oboma maszynami była jednak taka, że nowy produkt Sienar Fleet Systems nie był dostępny dla otwartego rynku, więc nie zdobył takiej popularności jak poprzednik.

Promy były więc stosowane wyłącznie przez wojsko Nowego Imperium Galaktycznego. Używali ich zarówno najwyżsi dostojnicy państwowi (z Imperatorem Felem włącznie), jak i zwykli żołnierze. Po rozpadzie Nowego Imperium na frakcje Roana Fela i Dartha Krayta, Nune były obecne w armiach i marynarkach obu nowo powstałych państw.

Charakterystyka

Prom ze złożonymi skrzydłami na lądowisku na Bastionie.

Prom typu Nune był znacznie większy od tradycyjnych promów. Został zaprojektowany w szczególności z myślą o wielozadaniowości. Projektanci Sienar Fleet Systems tak skonstruowali wnętrze maszyny, by po stosunkowo prostych i tanich modyfikacjach mogła ona spełniać najróżniejsze zadania. Promy typu Nune należące do imperialnych dostojników były zatem przerobione z myślą o jak największym luksusie i komforcie podróży. Wahadłowce używane zaś przez wojsko miały za zadanie zmieścić w sobie jak najwięcej żołnierzy, amunicji i zaopatrzenia, ale również być odpowiednio dobrze opancerzonymi i uzbrojonymi, by mogły one operować w rejonach intensywnych walk.

Standardowo, Nune były w stanie przewieść do 35 pasażerów i do 250 ton towarów. Aby efektywność maszyny była jak największa, potrzebna była ośmioosobowa załoga. Maszyna była wyposażona w liczne działka laserowe. Tak samo, jak w przypadku promu typu Lambda, skrzydła Nune były składane podczas lądowania i rozkładane na czas lotu.

Źródła