Prom typu Nune
Prom typu Nune |
Podstawowe dane | |
---|---|
Producent: | Sienar Fleet Systems |
Rodzaj: | Prom kosmiczny |
Specyfikacja techniczna | |
Silniki: | 1 strumieniowy silnik jonowy |
Prędkość w atmosferze: | 900 km/h |
Hipernapęd: | Klasy 1 (zapasowy klasy 10) |
Uzbrojenie: |
|
Różne | |
Załoga: | 8 |
Pasażerowie: | 35 |
Ładowność: | 250 ton |
Rola: |
|
Przynależność: |
Prom typu Nune był następcą promu typu Lambda, używanym przez Nowe Imperium Galaktyczne około 130 lat po bitwie o Yavin. Projektantem i producentem tej maszyny była firma Sienar Fleet Systems.
Historia
Nie wiadomo kiedy dokładnie promy typu Nune weszły do użycia. Wiadomo, że około 130 ABY wyparły już one zupełnie promy typu Lambda i zastąpiły je w większości wypełnianych przez nie zadań. Zasadnicza różnica między oboma maszynami była jednak taka, że nowy produkt Sienar Fleet Systems nie był dostępny dla otwartego rynku, więc nie zdobył takiej popularności jak poprzednik.
Promy były więc stosowane wyłącznie przez wojsko Nowego Imperium Galaktycznego. Używali ich zarówno najwyżsi dostojnicy państwowi (z Imperatorem Felem włącznie), jak i zwykli żołnierze. Po rozpadzie Nowego Imperium na frakcje Roana Fela i Dartha Krayta, Nune były obecne w armiach i marynarkach obu nowo powstałych państw.
Charakterystyka
Prom typu Nune był znacznie większy od tradycyjnych promów. Został zaprojektowany w szczególności z myślą o wielozadaniowości. Projektanci Sienar Fleet Systems tak skonstruowali wnętrze maszyny, by po stosunkowo prostych i tanich modyfikacjach mogła ona spełniać najróżniejsze zadania. Promy typu Nune należące do imperialnych dostojników były zatem przerobione z myślą o jak największym luksusie i komforcie podróży. Wahadłowce używane zaś przez wojsko miały za zadanie zmieścić w sobie jak najwięcej żołnierzy, amunicji i zaopatrzenia, ale również być odpowiednio dobrze opancerzonymi i uzbrojonymi, by mogły one operować w rejonach intensywnych walk.
Standardowo, Nune były w stanie przewieść do 35 pasażerów i do 250 ton towarów. Aby efektywność maszyny była jak największa, potrzebna była ośmioosobowa załoga. Maszyna była wyposażona w liczne działka laserowe. Tak samo, jak w przypadku promu typu Lambda, skrzydła Nune były składane podczas lądowania i rozkładane na czas lotu.