Sabak/Legendy

Z Biblioteki Ossus, polskiej encyklopedii ''Gwiezdnych wojen''.

Przejdź do wersji kanonicznej.
Przeglądasz legendarną wersję tego artykułu.


Być może w archiwach są braki.

Ten artykuł wymaga poszerzenia.


Prosimy, rozbuduj go, korzystając z zaleceń edycyjnych.

Lando Calrissian podczas rozgrywki sabaka.

Sabak był jedną z najpopularniejszych hazardowych gier karcianych w galaktyce. Sabakiem nazywany był też wygrywający układ kart w tej grze.

Zasady gry

W partii sabaka mogła brać udział dowolna ilość graczy. Standardowo było ich kilku, przy czym podczas gry możliwa była rezygnacja z udziału w niej (łącząca się z utratą już postawionych pieniędzy) lub - w niektórych wersjach - przyłączanie się w trakcie.

Głównym celem gry było uzyskanie i wyłożenie sabaka, czyli takiej kombinacji kart, która warta była 23 lub -23 punkty. W zależności od wariantu gry można było to osiągnąć bądź przez zebranie kart, których suma wartości wynosi +/- 23 (dodatnie 23 to tzw. czysty sabak), lub też dzięki układowi Idioty - kombinacji kart 2, 3 oraz Idiota (warty 0 punktów). Jeżeli nikt z grających nie uzyskał w danym rozdaniu sabaka, zwycięzcą zostawała osoba, która najbardziej zbliżyła się do wartości 23. Przekroczenie 23 lub -23 traktowane było jako automatyczna porażka. Jeżeli kilka osób uzyskało sabaka, wygrywały kolejno: Układ Idioty, czysty sabak, zwykły sabak.

Karty

Kolory

W grze występowały karty należące do jednego z czterech kolorów oraz karty bezkolorowe. Kolory wyróżniano następujące (w nawiasie najczęściej stosowane tłumaczenia na język polski)

  • Coins (monety)
  • Flasks (manierki, flaszki)
  • Sabers (szable, miecze - por. miecz świetlny)
  • Staves (klepki, kije, pałki)

Wartości

Każda z kart sabakowych miała przypisaną wartość liczbową. Niektóre z kart pełniły rozmaite dodatkowe funkcje, z reguły zależne od wybranego wariantu gry.

  • Karty zwykłe należały do jednego z czterech kolorów i miały przypisaną wartość od 1 do 11, np. piątka manierek, ósemka klepek itp. W talii istniała tylko jedna karta o danym kolorze i wartości, co dawało 44 karty zwykłe.
  • Figury także należały do jednego z kolorów, więc istnieli na przykład dowódcę klepek czy mistrza mieczy. W sumie w talii mieściło się 16 figur. Możliwe wartości to:
    • Commander (dowódca, kapitan) - wartość 12
    • Mistress (pani, dama) - wartość 13
    • Master (mistrz) - wartość 14
    • Ace (as) - wartość 15
  • Postaci to karty nie przypisane do żadnego koloru. W każdej talii było ich 16 - po dwie każdego typu. Poza Idiotą (wartość 0), w zależności od wariantu gry różne mogły być zarówno ich wartości, jak i nazwy. W wariancie podstawowym były to następujące karty:
    • The Idiot (Idiota) - w każdym wariancie gry wraz z dwiema dowolnymi kartami o nominałach 2 i 3 dawał wygrywający układ Idioty. Wartość liczbowa: 0
    • The Queen of Air and Darkness (Królowa Powietrza i Mroku): -2
    • Endurance (Wytrwałość): -8
    • Balance (Równowaga): -11
    • Demise (Śmierć): -13
    • Moderation (Umiar): -14
    • The Evil One (Zły): -15
    • The Star (Gwiazda): -17

Dzięki ujemnym wartościom, karty tego typu pozwalały na uzyskanie układu ujemnego sabaka. Inne spotykane postaci to na przykład rycerz Jedi (często utożsamiany z kartą Wytrwałość), Mistrz Jedi (Umiar) oraz Lord Sithów (Zły). Za czasów Imperium nie zawsze było jednak bezpiecznie korzystać z wariantu gry, w którym występowały te wcześniejsze.

Przebieg rozgrywki

Każdy z graczy otrzymywał trzy karty, z których określoną liczbę można w określonym momencie gry wymienić. W większości wariantów sabaka walory kart zmieniały się losowo w trakcie rozgrywki, wprowadzając znaczący element losowy, mogący zadecydować o ostatecznym wyniku. Jedynie karty wyłożone już na stół i umieszczone w znajdującym się tam polu interferencyjnym nie zmieniały swojej wartości. Wyłożonych kart nie można było wymieniać ani cofać do ręki.

Każdą turę danego rozdania rozpoczynała licytacja. Podobnie jak w pokerze, każdy gracz mógł wejść (dorzucić do puli aktualną stawkę), podbić stawkę, spasować lub sprawdzić. Spasowanie równe było rezygnacji z dalszej gry w tym rozdaniu i stosowane było zazwyczaj w sytuacji, w której gracz ocenił swój układ na beznadziejny lub z braku kredytów nie mógł dorzucić do puli pełnej stawki. Sprawdzenie oznacza, że rozdanie wygrywała osoba, która osiągnęła układ kart najbliższy sabakowi, jak opisano powyżej. Gracz mógł też wymieniać karty. Dodatkowym uatrakcyjnieniem rozgrywki był fakt, że karty trzymane w ręku mogły losowo zmienić swoją wartość, anulując posiadany przez gracza wygrywający układ lub tworząc w ostatniej chwili nowy.

Do wygrania w sabaku były dwie pule pieniędzy - podstawowa, którą otrzymywał wygrywający dane rozdanie, oraz specjalna, która była kumulatywna i wypłacana tylko w przypadku wygrania przez kogoś dzięki czystemu sabakowi lub Układowi Idioty.

Warianty

W galaktyce istniało wiele lokalnych odmian sabaka, różniących się zasadami dotyczącymi przebiegu partii, użycia konkretnych kart, ich wartości itp.

Wykorzystanie

W sabaka grać można było o niskie lub wysokie stawki - ze zrozumiałych powodów ten drugi przypadek budził zwykle dużo więcej zainteresowania. Oto niektóre znane partie sabaka o rzeczywiście wysokie stawki:

Poza światem Gwiezdnych wojen

Fani Gwiezdnych wojen na podstawie książek i innych materiałów opisujących rozgrywki i zasady sabaka opracowali kilka wersji zasad do wykorzystania w rozgrywkach między sobą. Sporządzane są specjalne talie kart, a rozgrywki często stanowią jeden z punktów konwentów miłośników GW.

Oficjalna wersja sabaka, do wykorzystania jako urozmaicenie podczas sesji gry fabularnej SW RPG, weszła w skład przygody Crisis on Cloud City (wyd. West End Games).

Źródła

Pierwotna wersja tego artykułu pochodzi z Wikipedii (zgodnie z licencją CC-BY-SA 3.0). Jej historię i autorów możesz obejrzeć pod tym adresem.