Transportowiec bacty B-12
Transportowiec bacty B-12 |
Podstawowe dane | |
---|---|
Pełna nazwa: | B-12 Bacta Transport |
Producent: | Kuat Drive Yards |
Rodzaj: | Transportowiec |
Specyfikacja techniczna | |
Długość: | 238 m |
Prędkość w kosmosie: | 5 |
Hipernapęd: | Klasy 2 |
Różne | |
Załoga: | 26 |
Pasażerowie: | 6 |
Ładowność: | 600 000 t |
Cena: | 1 200 000 cr |
Przynależność: | Imperium Galaktyczne |
B-12 to statek służący do przewożenia bacty w przestrzeni kosmicznej.
Geneza
Bacta stanowiła produkt niezwykle cenny zarówno dla sektora wojskowego, jak i cywilnego. W celu usprawnienia przewozu tej substancji z Thyferry Imperium zamówiło u Kuat Drive Yards statek o takiej specjalizacji. Z powstałych na zlecenie produktów, najpopularniejsze okazały się B-12.
Projekt
Budowa zewnętrzna
Jednostka ta zaprojektowana była przede wszystkim pod kątem zoptymalizowania dystrybucji bacty i redukcji kosztów jej przewozu. Wprawdzie nominalna załoga B-12 wynosiła 26 osób, jednak minimalna zaledwie 4, co pozwalało oszczędzać bez znaczącego obniżenia tempa przewozów. Dzięki potężnym silnikom, stanowiącym w przybliżeniu 40% jego długości, frachtowiec ten należał do najszybszych w swojej klasie. Był także wyjątkowo zwrotny, co ułatwiało i przyspieszało manewry w strefach skoku i procedury portowe.
Sposób przewozu ładunku
Inaczej, niż w tradycyjnych tankowcach, bacta nie była tu przewożona w centralnych zbiornikach, ale w 16 autonomicznych kulistych kontenerach-cysternach, które cumowane były do centralnego pylonu jednostki przy pomocy zarówno kotwic mechanicznych, jak i promieni ściągających. Cysterny napełniane były na powierzchni planety lub na stacjach kosmicznych (najczęściej w samej fabryce), a następnie holowniki dostarczały je na transportowiec, podczas gdy w przeciwnym kierunku wędrowały kontenery opróżnione; po dotarciu do portu docelowego następowała procedura odwrotna. Takie rozwiązanie było dużo szybsze, niż przepompowywanie bacty podczas tradycyjnego dokowania, ponadto zmniejszało ono niebezpieczeństwo zanieczyszczenia cennego płynu: zaplombowane w rozlewni kontenery otwierało się dopiero w porcie docelowym, a każda próba sabotażu lub kradzieży dokonana w drodze też mogła być względnie łatwo wykryta.
Podobieństwa do Lancera
Można zauważyć znaczne podobieństwo mostka frachtowca typu B-12 do imperialnej fregaty typu Lancer. W istocie było jednak odwrotnie: to podczas konstruowania Lancera KDY wykorzystało plany transportowca bacty, aby skrócić proces produkcyjny.