Lekki frachtowiec YT-1300
YT-1300 |
Podstawowe dane | |
---|---|
Pełna nazwa: | Lekki frachtowiec typu YT-1300 |
Producent: | Corellian Engineering Corporation |
Rodzaj: | Frachtowiec |
Specyfikacja techniczna | |
Długość: | 26,7 metra |
Silniki: | 1 strumieniowy silnik jonowy |
Prędkość w kosmosie: | 40 MGLT |
Hipernapęd: | Klasy 2 (zapasowy klasy 12) |
Uzbrojenie: | Jedna wieżyczka z poczwórnymi działkami laserowymi |
Różne | |
Załoga: | Minimum 2 |
Ładowność: | 100 t (standardowo) |
Lekki frachtowiec YT-1300 to typ frachtowca, jednego z najbardziej udanych projektów firmy Corellian Engineering Corporation. Charakteryzował się owalnym kształtem (jak większość modeli serii YT) oraz wyjątkową łatwością modyfikowania. Najbardziej znanym statkiem tego typu był Millennium Falcon pilotowany przez Hana Solo i Wookieego Chewbaccę.
Opis statku
- Tym przyleciałeś? Jesteś odważniejszy, niż myślałam[1]
- — Księżniczka Leia Organa do Hana Solo, kiedy zobaczyła Millennium Falcon, frachtowiec YT-1300.
W niedługim czasie od wprowadzenia na rynek model ten okazał się wielkim sukcesem firmy CEC. Zrewolucjonizował tym samym produkcję lekkich frachtowców, wprowadzając "modę" na modułową konstrukcję. Dzięki temu można było statki stosunkowo łatwo dostosować do potrzeb i zasobności portfeli kupujących. YT-1300 to przede wszystkim okrągły korytarz wewnątrz głównego kadłuba i przedziały, które można było dowolnie zabudowywać w dowolnej konfiguracji dookoła.
Podstawowymi zaletami jakie miał YT-1300 to możliwość przetransportowania sporej ilości ładunku (w wersji podstawowej około 100 ton) oraz fakt, że fabrycznie był wyposażony w silne generatory, co czyniło go podatnym na modyfikacje takie jak silniejsze osłony, dodatkowe działka laserowe, czy szybszy hipernapęd.
Standardowo YT-1300 były wyposażane w jedną wieżyczkę z działkami laserowymi i dwie kapsuły ratunkowe, po jednej na każdej burcie statku. Niewielu wie, że w początkach sprzedaży oferowano trzy modele YT: z kokpitem umieszczonym z prawej strony kadłuba, z lewej, lub też pośrodku. Ta ostatnia opcja stała się standardem w przypadku statków serii YT-1930 i YT-2000.
Użycie i modyfikacje
YT-1300 używane były przez legalnych przewoźników oraz przez notorycznie potrzebujący wówczas jakichkolwiek statków kosmicznych Sojusz Rebeliantów. Prawie wszyscy użytkownicy transportowców koreliańskich wprowadzili w nich jakieś mniejsze lub większe modyfikacje, tak, że praktycznie niemożliwością było znalezienie dwóch identycznych jednostek tego typu. Niemal na porządku dziennym było wzbogacanie tego frachtowca o osłony i drugą wieżyczkę z działkami, a także mocniejsze silniki czy ukryte schowki na kontrabandę.
Najbardziej znane modyfikacje to YT-1300p i YT-1300f. Wyglądały one na zewnątrz identycznie. Różniły się za to przystosowaniem wnętrza. Wersja "p" to wersja pasażerska, gdzie zbudowano kilka kabin pasażerskich, a standardowe dwuosobowe kapsuły ratunkowe zamieniono na wersje sześcioosobowe. Wersja ta posiadała także zmodyfikowane rampy wejściowe, wygodniejsze dla ludzi, ale za to mniej wygodne do załadunku towarów. Wersja "f" to wersja przystosowana do przewożenia towarów, mająca więcej miejsca w ładowniach, ale właściwie nieposiadająca możliwości transportu pasażerów na dłuższych trasach. Okazało się bardzo szybko, że kliencie CEC poszukiwali statku zarówno transportowego jak i pasażerskiego, więc stworzono nową wersję, zwaną "YT-1300fp" stanowiącą połączenie obydwu wersji. Stała się ona najpopularniejsza i wkrótce niemal całkowicie wyparła wszelkie inne.
Czasami można było trafić na wersję YT-1300 posiadającą zewnętrzne komory ładunkowe. Zwiększało to ładowność o dodatkowe 100 ton.
Przypisy
Źródła
- Ilustrowany przewodnik po statkach, okrętach i pojazdach Gwiezdnych wojen
- Star Wars Sourcebook
- The New Essential Guide to Vehicles and Vessels