Ajunta Pall

Z Biblioteki Ossus, polskiej encyklopedii ''Gwiezdnych wojen''.
Ajunta Pall
Data i miejsce śmierci: Nieznana (duch nawrócony w 3956 BBY)
Rasa: Człowiek
Kolor włosów: Czarne
Przynależność:




Ajunta Pall był jednym z Mrocznych Jedi, którzy walczyli z Jedi i Republiką podczas Stuletniej Ciemności. Po przegranej bitwie o Corbos w 6900 BBY stanął na czele wielkiej emigracji buntowników i doprowadził ich do miejsca, w którym stworzył podwaliny Imperium Sithów, którego ogłosił się Mrocznym Lordem. Jedyna osoba w historii, która zmieniła strony Mocy po śmierci.

Biografia

Wygnanie

"Gdybym... gdybym tylko mógł powrócić. Och, mistrzu... minęło tyle... czasu... i tyle żałuję..."
- Duch Ajunty Palla do Revana

Ajunta Pall co prawda nie zainicjował Drugiej Wielkiej Schizmy, jednak po zdradzie swoich mistrzów bardzo zaciekle walczył w obronie swoich poglądów. Mimo to po bitwie o Corbos, w której osobiście zaszlachtował tuzin przeciwników, stwierdził, że dalszy opór nie ma sensu. Razem z kilkudziesięcioma towarzyszami oddał się w ręce Jedi, którzy zdecydowali o wygnaniu ich na wtedy jeszcze niezbadane tereny Zewnętrznych Rubieży.

Zagubieni i przestraszeni Mroczni Jedi odnaleźli dwie niegościnne planety, Korriban i Ziost, zamieszkałe przez inteligentną, wrażliwą na Moc rasę Sithów. Pall i jego ludzie szybko zdobyli wśród nich dominująca pozycję i zaczęli rozszerzać swe nowe Imperium. Ogłosili się istotami boskimi, które należy bezwzględnie czcić. Nie trzeba mówić, że "magia", którą posługiwali się "bogowie", bardzo przemawiała do wyobraźni tubylców.

Mroczny Lord Sithów

"Tyle czasu... tyle czasu minęło. I niczego się nie nauczyliśmy... niczego..."
- Duch Ajunty Palla do Revana

Ajunta Pall stał się niekwestionowanym władcą całych Przestworzy, zwanych teraz Przestworzami Sithów. On sam ogłosił się wtedy Mrocznym Lordem i powołał Radę składającą się z jego najbardziej doświadczonych współpracowników. Mniej więcej od tego momentu nazwa "Sith" zaczęła obejmować nie tylko rdzennych mieszkańców Korribanu i Ziost, ale wszystkich obywateli Imperium.

Sam Pall zaczął coraz bardziej interesować się sithiańską Alchemią, większość jego następców starała się udoskonalać tworzone przez niego nowe formy życia. To prawdopodobnie on stał za pierwszymi próbami genetycznego zmodyfikowania kasty wojowników Massassi, które to kontynuował słynny Naga Sadow po ucieczce na Yavin 4.

Prawdopodobnie na podstawie Gwiezdnej Mapy bądź innych reliktów Bezkresnego Imperium dowiedział się o tym etapie historii galaktyki.

Śmierć i nawrócenie

Ajunta Pall jako zjawa Mocy.
"Nie żyję, tak jak i moja wiara... nie żyje. I pozostanę tu... otoczony przez taką samą ciemność, jak za życia..."
- Duch Ajunty Palla do Revana

Nie wiadomo, w jakich okolicznościach zmarł Pall, lecz został dla niego wzniesiony grobowiec w Dolinie Mrocznych Lordów. Obok ciała złożono jego słynny podwójny miecz, razem z dwoma pojedynczymi. W pobliżu sarkofagu znalazła się też statua. Osoba chcąca posiąść miecz, musiała wbić doń właściwy, aby udowodnić, że jest go wart. Wielu próbowało, lecz przez rozsiane w całej budowli pułapki nikomu nie udało się nawet zbliżyć do grobu.

Z biegiem czasu Pall, który nie zjednoczył się z Mocą, a został skazany na wieczną samotność jako zjawa, zaczął coraz bardziej żałować swoich czynów popełnionych za życia. Coraz bardziej rosła w nim nienawiść do miecza, który, jak się wyrażał "zniszczył go". Kiedy w 3956 BBY grobowiec odwiedził Revan (któremu udało się to już wcześniej), Pall poprosił go, by zabrał ostrze z miejsca jego wiecznego spoczynku. Poradził też, by go nie zatrzymywał, gdyż w końcu zrobi z nim to, co zrobił z Pallem. Jako że stary duch nie pamiętał już, który miecz był jego, Revan musiał posłużyć się jedynie zagadkową wskazówką daną mu przez dawnego Mrocznego Lorda. Jednak w końcu się udało.

Pall poprosił Revana, by zabrał wszystkie oręża i odszedł. Ten jednak zaproponował mu, że powrót na łono jasnej strony zakończy jego męki. Ten początkowo się wzbraniał, ale w końcu zwrócił się do swojego starego mistrza, prosząc go o wybaczenie. Po chwili zjawa zniknęła, a Ajunta Pall po niemal trzech tysiącach lat męki nareszcie zaznał spokoju zjednoczenia z Mocą.

Ciekawostki

Posąg z grobowca Ajunty Palla, najprawdopodobniej przedstawiający jego.
  • Pośmiertny los Palla zależy od decyzji, jaką podejmie gracz w grze Knights of the Old Republic. Wariant opisywany powyżej jest kanoniczny, względem starego kanonu , lecz można również zyskać punkty ciemnej strony wyzywając go na pojedynek. Gracz może również pomylić się w doborze miecza i tym samym sprowokować zjawę do ataku bądź po wsunięciu właściwego ostrza po prostu zostawić Palla w grobowcu.
  • Imię Ajunta sugeruje południową lub południowowschodnią Azję i kultury typowo hinduistyczne bądź buddystyczne. Ajanta to miejscowość w Indiach. Akcent Ajunty przypomina trochę indyjski. Junta z kolei to określenie wojskowej dyktatury, natomiast Pall - całun pogrzebowy.
  • W drugiej części gry, w zniszczonej Enklawie Jedi, można odnaleźć posąg Palla z jego grobowca, co sugeruje, że był niegdyś szanowanym Jedi, choć nigdzie nie zostało to potwierdzone. Prawdopodobnie jeden z projektów pierwszej gry przypadkiem dostał się do drugiej.
  • W pierwszych wersjach gry grobowiec Palla miał być grobowcem Freedona Nadda i błąd ten pojawia się podczas rozmowy z Lashowe i w plikach gry. Prawdopodobnie to skłoniło twórców drugiej części do wprowadzenia grobowca Nadda na Dxunie.
  • Być może styl ubioru Palla, charakterystyczny dla większości Mrocznych Jedi spotykanych w grze, został przez nich zaadaptowany, choć najprawdopodobniej jest to zwykłe uproszczenie dokonane przez twórców.

Źródła