Yoda Stories

Z Biblioteki Ossus, polskiej encyklopedii ''Gwiezdnych wojen''.

Yoda Stories
Producent: LucasArts
Data wydania: 1997 na PC, 1999 na GameBoy Color
Gatunek: Logiczna
Platformy: PC, GameBoy Color



Yoda Stories to gra komputerowa wydana na komputery PC w 1997 roku przez LucasArts. Wersja na platformę Game Boy Advance powstała w 1999 roku. W grze kierujemy Lukiem Skywalkerem, nie istnieje opcja multiplayer.

Screen z gry (po kliknięciu ujrzymy wielkość obszaru gry 1x1)

Wcześniejszą grą z tego minicyklu była Indiana Jones and His Desktop Adventures. Poza tymi dwoma tytułami nie ukazała się żadna inna gra z serii "Desktop Adventures". Jeśli chodzi o czas w chronologii Gwiezdnych wojen, to akcja Yoda Stories dzieje się pomiędzy Imperium kontratakuje i Powrotem Jedi. Można to wywnioskować m.in. po tym, iż w grze Obi-Wan Kenobi pojawia się tylko jako duch, a Yoda czy Vader żyją. Wszystkie przedstawione tam zdarzenia nie należą jednak do Legend Gwiezdnych wojen.

Zdarzenia gry

W przeciwieństwie do innych gier, Yoda Stories nie ma głównego wątku. Za każdym razem gra jest tworzona losowo. Mapa składa się z około 100 pól, ale za każdym razem większa lub mniejsza ich liczba jest używana (ich liczbę się ustawia). Lokalizacje mogą być albo "puste" - czyli, poza zabijaniem wrogów nic w nich nie ma, mogą być "elementami układanki", którą trzeba rozwiązać, mogą być wreszcie przejściem, które w jakiś sposób trzeba otworzyć, by dostać się do kolejnych lokacji. Kiedy graczowi uda się rozwiązać wszystkie elementy układanki, może wejść do "lokacji końcowej", która zawiera kilka zagadek i, być może, finałową walkę.

Screen z gry (po kliknięciu ujrzymy wielkość obszaru gry 1x1)

Wśród wylosowanych gier jest zawsze kilka elementów wspólnych:

  • Każda gra zaczyna się na Dagobah, gdzie Luke może "wziąć" R2-D2 oraz spotyka Yodę, który zleca mu zadanie i daje jeden przedmiot, niezbędny do ukończenia gry.
  • W każdej grze, gdzieś w bliskiej okolicy "głównego miasta", gdzie Luke przybywa swoim X-wingiem po wizycie u Yody, można zdobyć Lokalizator (Locator) - elektroniczną mapę, dzięki której poznamy układ lokacji na planecie i który powie nam, które zagadki już są rozwiązane, a które nie.
  • W każdej grze można spotkać ducha Obi-Wana, który podaruje Lukowi Moc. Dzięki niej można unieruchamiać przeciwników. Czasem też Moc jest niezbędna do rozwiązania jakiejś zagadki - np. uruchomienia niedostępnego przełącznika.

Luke posługuje się różnymi broniami - od miecza świetlnego, poprzez pistolet blasterowy, Karabin E-11, aż do detonatorów termicznych. Broń jest niezbędna do pokonania licznych przeciwników. Od zwierząt takich jak jaszczurki czy węże, przez Wampy na lodowej planecie, aż do różnych rodzajów Szturmowców i [[Jeźdźcy Tusken/Legendy|]]. Swoje rany można leczyć albo u droida medycznego w głównym mieście planety, albo używając przeróżnych medykamentów - od "Lodowych grzybów" aż do pakietów medycznych. Dzięki rozmaitym przedmiotom Luke rozwiązuje zagadki. Zazwyczaj sprowadzają się one do tego, aby użyć jakiegoś przedmiotu w odpowiedni sposób po to, aby zdobyć inny, który z kolei pozwoli rozwiązać następną zagadkę.

Grafika i odbiór gry

Yoda Stories zebrało mizerne recenzje, ponieważ oceniono ją tak, jak ocenia się "pełnoskalowe" gry, a nie jako coś, co jest zastępnikiem Windowsowego sapera. Podobnie jak Indy Desktop Adventures, Yoda Stories to klasyczna gra - przerywnik w pracy. Dlatego zawsze dostępna jest możliwość zapisu, a rozgrywka po zminimalizowaniu okna jest automatycznie pauzowana. Grafika jest prosta - opiera się w znacznej mierze na ikonkach wielkości 32x32 wraz z kilkoma animacjami. Całości dopełniają dźwięki w formacie .wav.

Grupa wiekowa

  • Gra została oznaczona jako dostępna dla każdego gdyż nie zawiera żadnych scen brutalnych.

Wersja na GameBoy Color

Screen z gry w wersji na Game Boy Color

Wersja Yoda Stories na GameBoya Color jest niemal dokładnym przeniesieniem wersji z PC. Zasady są identyczne - jedyną różnicą jest to, że nie ma możliwości ustawienia liczby pól po których poruszać się może Luke. Poza tym - grę zaczynamy co prawda od spotkania z Yodą, który zleca nam zadanie, ale nie lądujemy X-wingiem na Dagobah. Owo spotkanie przedstawione jest w formie statycznego obrazka i tekstu.

Pozostałe różnice, takie jak mniejsza liczba dźwięków towarzyszących rozgrywce, czy nieco bardziej uproszczona grafika - spowodowane są wydajnością konsoli GameBoy Color.

Zawartość

W tym haśle należy dodać lub uzupełnić spis zawartości.
[Pokaż/Ukryj]
Postacie Stworzenia Modele droidów Wydarzenia Miejsca
Organizacje i tytuły Rasy rozumne Pojazdy i statki Broń i technologia Różne

Ciekawostki

Recenzje