Prom typu T-3c Delta
Prom typu Delta |
Podstawowe dane | |
---|---|
Pełna nazwa: | Prom typu T-3c Delta |
Producent: | Sienar Fleet Systems |
Rodzaj: | Prom kosmiczny |
Specyfikacja techniczna | |
Długość: | 14,39 m |
Wysokość: | 25,10 m |
Silniki: | 2 silniki jonowe SFS-215 |
Prędkość w atmosferze: | 970 km/h |
Hipernapęd: | Silnik hipernapędu SFS/ig-45 |
Uzbrojenie: |
|
Osłony: | 2 generatory |
Różne | |
Załoga: | 2 osoby |
Pasażerowie: | 15 osób |
Właściciele: | Orson Krennic |
Przynależność: | Imperium Galaktyczne |
Prom typu T-3c Delta był rodzajem promu kosmicznego wykorzystywanym przez Imperium Galaktyczne około roku 0 BBY. Jeden z takich pojazdów posiadał Orson Krennic.
Charakterystyka
Tak jak inne promy produkcji Sienar Fleet Systems, Delta posiadała przegubową konstrukcję skrzydeł - złożenie płatów zmniejszało powierzchnię zajmowaną przez statek w hangarze, a ich rozłożenie zwiększało stabilność w atmosferze i płaszczyzny przesyłowe osłon. Dla utrzymania kontaktu z dowództwem na czas dalekich lotów, T-3c wyposażono w anteny HoloNetu, przekaźniki podprzestrzenne i wzmacniacze energii. Podczas lądowania składano skrzydła, a z podwozia wysuwano wsporniki, a po posadzeniu Delty na ziemi opuszczano rampę zapewniającą dostęp do wnętrza promu. Wnętrze nie było zbyt pojemne - znaczną część poświęcono na zapas skondensowanego paliwa i zespół silnikowy. Dodatkowo T-3c w odróżnieniu od innych imperialnych promów posiadał niewiele wygód, a proste siedzenia dawały pasażerom niewielki komfort, których łącznie mogło zmieścić się w liczbie 15 osób. To samo dotyczyło liczącej 2 osoby załodze wliczając w to pilota. Dla maksymalnego wykorzystania miejsca w kadłubie systemy łączności i osłon umieszczono w skrzydłach, a także systemy rozpraszania ciepła. Było to typowe dla imperialnych promów. Płaskie powierzchnie płatów były doskonałym przekaźnikiem energii związanej z sygnałami podprzestrzennymi, radioniką czy powłokami odbijającymi. Wszystkimi tymi funkcjami zarządzał centralny komputer, który miał za zadanie zapobiegać interferencji sygnałów. Za napęd Delty odpowiadały 2 silniki jonowe SFS-215 umożliwiające osiąganie 970 km/h w atmosferze oraz silnik hipernapędu SFS/ig-45 umożliwiający lot w nadprzestrzeni. Osłony były generowane przez 2 generatory umieszczone na styku środkowego nieruchomego skrzydła i kadłuba. Jeden znajdował się z przodu, a drugi z tyłu. Długość T-3c wynosiła 14,39 m, a wysokość z podniesionymi skrzydłami wynosiła 25,10 m. Prom typu Delta był uzbrojony w 2 podwójne działka laserowe KX9 umieszczone na przodzie kadłuba oraz 3 działka laserowe KX3, które znajdowały się na końcu każdego skrzydła.[1]
Historia
Jeszcze za czasów Republiki firma Republic Sienar Systems namówiła Cygnus Spaceworks do współpracy nad serią ekskluzywnych promów. Efektem kooperacji były promy charakteryzujące się eleganckimi liniami, symetryczną trójskrzydłową konstrukcją i składanymi przy lądowaniu płatami. Była to wizja szefowej zespołu projektantów Cygnusa Lamilli Tion, która następnie przeszła na konstrukcję imperialnych promów włączając w to T-3c. Jednakże Delty nie były zbyt popularne z powodu zdecydowanie mniejszej uniwersalności od konkurencyjnego typu Lambda, a poza tym zostały stworzone jako projekt studyjny będący polem eksperymentów dla projektantów Sienara i nie planowano masowej produkcji. Jednakże uwielbiającemu śmiałe wzornictwo dyrektorowi Krennicowi prototyp Delty od razu się spodobał, więc ostatecznie zaczęto produkcję T-3c. Sam Orson otrzymał egzemplarz o numerze ST 149, który stał się transportowcem dla niego i chroniących go szturmowców śmierci. Prom Krennica posiadał uprawnienia do lądowania w portach o ograniczonym dostępie i prywatne lądowiska na pokładzie Gwiazdy Śmierci oraz planetach Eadu i Scarif.[1] W 13 BBY ST 149 ruszył na Lah'mu, by odebrać stamtąd ukrywającego się od 4 lat Galena Erso i zmusić go do powrotu do Inicjatywy Tarkina. W 0 BBY, Krennic udał się swoim promem najpierw na Eadu, by dowiedzieć się, który z pracujących tam naukowców wysłał Bodhiego Rooka z informacjami do rebeliantów, a następnie na Scarif, by sprawdzić korespondencję Galena Erso, który to okazał się być zdrajcą. Podczas jego pobytu na tropikalnej planecie doszło do bitwy, w wyniku której ST 149 został zniszczony, gdy dowodzący Gwiazdą Śmierci Wilhuff Tarkin podjął decyzję o zniszczeniu Cytadeli.[2]
Poza światem Gwiezdnych wojen
Prom typu T-3c Delta został stworzony na potrzeby filmu Łotr 1, którego premiera odbyła się 16 grudnia 2016. Podczas Star Wars Celebration Europe w Londynie 15 lipca tego samego roku odbyła się wystawa modeli i kostiumów związanych z filmem. Jednym z eksponatów był właśnie Delta T-3c, którego nazwa została jednocześnie oficjalnie podana w opisie modelu.[3] Na początku grudnia 2016 prom otrzymał własne hasło w Databanku.[4]
Przypisy
Źródła
- Łotr 1 (Pierwsze pojawienie)
- Łotr 1: Przewodnik ilustrowany
- Krennic’s Imperial Shuttle w Databanku