Nar Shaddaa/Legendy

Z Biblioteki Ossus, polskiej encyklopedii ''Gwiezdnych wojen''.

Przejdź do wersji kanonicznej.
Przeglądasz legendarną wersję tego artykułu.


To oburzające. Nie macie dowodów!

Ten artykuł wymaga uzupełnienia źródeł.


To hasło nie posiada kompletu źródeł dla zawartych w nim informacji. Jeśli znasz ich pochodzenie, skoryguj/dodaj ich spis w sekcji Źródła oraz zweryfikuj ich prawdziwość. Następnie poproś Strażników o usunięcie szablonu.

Być może w archiwach są braki.

Ten artykuł wymaga poszerzenia.


Prosimy, rozbuduj go, korzystając z zaleceń edycyjnych i uwag zawartych w dyskusji
Ten artykuł wymaga poszerzenia o: Jedi Knight II: Jedi Outcast.

Nar Shaddaa
Astrografia
Region: Przestworza Huttów
Układ: Y'Toub
Gwiazda: Y'Toub
Współrzędne: S-12
Długość dnia: 87 godzin
Długość roku: 413 dni
Geografia
Typ: Skalista
Średnica: 4 750 km
Klimat: Umiarkowany
Grawitacja: Standardowa
Dominujący krajobraz: Zabudowania miejskie
Woda: Brak
Społeczeństwo i inne
Języki:
Rząd: Przestępczość zorganizowana
Ludność: 85 miliardów
Struktura demograficzna:
Przynależność:




Nar Shaddaa (wymowa Nar Szada-a), zwany także Księżycem Przemytników lub Małym Coruscant, to księżyc planety Nal Hutta, położony w układzie Y'Toub port przeładunkowy i najbardziej znany w galaktyce ośrodek bezprawia.

Historia

Początki

Nar Shaddaa nocą.

Gdy 15000 BBY, po zniszczeniu rodzinnego Varl - Huttowie przejęli system Y'toub i wybrali planetę Evocar na swą nową siedzibę, postanowili, że orbitujący wokół niej geostacjonarnie księżyc będzie portem i ośrodkiem rozrywki dla istot, które będą dla nich pracować. W błyskawicznym tempie na księżycu powstały wielkie miasta, które zapewnić miały schronienie i miejsce rozrywek rzeszom pilotów (zwłaszcza przemytników), a także istot, które załatwiać będą z Huttami interesy. Powstały więc nie tylko domy, ale i hotele i kasyna.

Powstało kilka miast, które razem przykryły całą powierzchnię księżyca. Całość stała się ważnym ośrodkiem handlu galaktycznego. W końcu Nar Shaddaa stała się mniejszą wersją Coruscant i też zaczęła obowiązywać tam zasada wielkich galaktycznych miast - im wyżej, tym lepiej.

Degradacja

Obecność Huttów przyciągała nie tylko przemytników, ale i rozmaite męty, które przyczyniły się do stopniowego upadku Nar Shaddaa jako noclegowni i miejsca rozrywek, a stał się wielopoziomowym ośrodkiem złodziejstwa, przestępczości i przemocy. Osobny problem stanowić zaczęła właśnie wielopoziomowość - gdy Huttowie przejęli Nal Hutta, rdzenni Evocii zostali przesiedleni na księżyc. Tam również nie zaznali spokoju, gdyż rozwijające się miasta nie akceptowały zbytnio ich obecności. W konsekwencji zostali zepchnięci na dolne poziomy. Tam ulegli mutacjom i jako odrażające stwory żyli w ciemnościach. Dołączyły do nich odrzuceni ludzie, biedacy i rozmaite kreatury, między innymi Vrblthery. Powoli księżyc zaczął przeistaczać się w ośrodek bezprawia i nielegalnych interesów, aż w końcu stał się wręcz synonimem niebezpieczeństwa i przestępczości. To właśnie tam przebywało najwięcej przemytników i łowców nagród.

Kontakty ze Starą Republiką i Imperium

Nar Shaddaa.

Księżyc wciąż uznawany był za ważny punkt przeładunkowy. W roku 3951 BBY przybyła nań Wygnana Jedi, poszukująca ukrywającego się Jedi, Zez-Kai Ell.

Po fali okrutnych wydarzeń, jakie miały miejsce na przełomie czwartego i trzeciego tysiąclecia przed bitwą o Yavin, na księżyc zaczęły napływać fale uchodźców z rozmaitych światów.

W roku 1000 BBY, po siódmej bitwie o Ruusan, doszło na księżycu do pojedynku Bala Serinusa i Seta Harotha - pojedynku nierozstrzygniętego, gdyż obu wojowników pochwycił jeden z lordów Hutt.

W roku 28 BBY, Colicoidzi zdołali przejąć przemysł przetwórczy przyprawy na Nar Shaddaa. Podczas wojen klonów, księżycem rządził humanoid Aga Culpa.

Podczas wojen klonów Nar Shadda była terenem neutralnym. W 22 BBY na księżycu Quinlan Vos planował sprzedać kody Republiki, jednak został powstrzymany przez Agena Kolara. Pomimo starań Zabraka Kiffar zdołał uciec. W rzeczywistości całą akcja była mistyfikacją, mającą ułatwić Vosowi szpiegowanie hrabiego Dooku.

Kilkanaście lat przed bitwą o Yavin na Nar Shaddaa pojawiły się ścigające złodzieja Olaga Grecka droidy - C-3PO, R2-D2 i Zet. Ten ostatni, droid policyjny, naiwnie wierzył, że posiada jakikolwiek autorytet i wzbudza jakikolwiek respekt wśród tłumu bandytów zamieszkujących Księżyc Przemytników. W konsekwencji uległ zniszczeniu.

Z czasem przemyt zaopatrywał w zasoby nie tylko nielegalne organizacje, czy amatorów przyprawy, ale i wzrastające w siłę różne niewielkie grupy rebeliantów (jeszcze nie zrzeszonych jako Sojusz dla Przywrócenia Republiki) buntujących się przeciw Imperium Galaktycznemu.

Imperium zwraca uwagę na Nar Shaddaa

Imperium dowiedziało się o istnieniu placówki rebeliantów na poziomie 88 Dzielnicy Koreliańskiej i wysłało tam ciężkozbrojny oddział, który nie tylko rozprawił się z buntownikami, ale i zdewastował dwadzieścia poziomów Pionowego Miasta.

W roku 3 BBY fakt zaopatrywania buntowników w broń przez Huttów i podległych im szmuglerów był już na tyle jawny, że Palpatine rozkazał sprawującemu pośrednią władzę w rejonie galaktyki, gdzie leżała Przestrzeń Huttów (a w konsekwencji Nal Hutta i Nar Shaddaa) Sarnowi Shildowi, by zniszczył jednym szybkim ruchem przemytników i ich mocodawców. Shild wysłał więc flotę złożoną z trzech pancerników i wielu pomniejszych jednostek, którą dowodził admirał Winstel Greelanx. Zawczasu dowiedzieli się o tym Huttowie i wysłali swego zaufanego człowieka, Hana Solo, by przekupił najpierw Shilda, potem zaś Greelanxa. Shild nie dał się skusić, obiecał jedynie, że oszczędzi Nal Hutta. Greelanx był bardziej podatny na wpływy i przekazał plany bitwy Solo. Nieco później otrzymał pochodzącą z najwyższego szczebla depeszę rozkazującą mu przegrać bitwę. Gdy do niej doszło, okazało się, że przemytnicy stawiali zaciekły opór i, dzięki ich zdolnościom, a także zdobytym planom i holograficznej iluzji stworzonej przez Xaverri, zdołali ocalić swój księżyc. Po niedługim czasie Shild i Greelanx nie żyli - pierwszy popełnił samobójstwo, drugiego zabił Darth Vader.

Po tych wydarzeniach, znanych jako bitwa o Nar Shaddaa, Księżyc Przemytników nie był niepokojony przez Imperium.

Dalsze losy

Nar Shaddaa

W roku bitwy o Yavin na księżyc przybył Kyle Katarn, chcąc odzyskać kartę, na której zawarte były dane przemytników zaangażowanych w jakiś sposób w projekt Mrocznego szturmowca. W konsekwencji został pojmany przez Hutta Jabbę i zmuszony do walki ze smokiem Kell na pokładzie Klejnotu Gwiazd, luksusowego jachtu Jabby.

W roku 4 ABY Kyle wrócił na księżyc, chcąc uzyskać informacje dotyczące śmierci swego ojca. Spotkał się z łowcą informacji, droidem 8t88. Po kilku komplikacjach zdołał dowiedzieć się tego, czego chciał, choć musiał odbyć niezbyt ciekawą przechadzkę przez kompleksy przeładunkowe i magazyny Księżyca Przemytników.

W roku 10 ABY na Nar Shaddaa powrócił Han Solo wraz z Leią Organą Solo. Spotkali tam upadłą Jedi, Vimę-Da-Bodę, która wręczyła Leii miecz świetlny. Gdy Han wrócił do swego starego mieszkania, które opuścił ponad dekadę wcześniej, zastał tam swego wciąż działającego droida kamerdynera, ZZ-4Z, który zapowiedział niedawno przybyłego gościa - a był nim Boba Fett, uważany za zmarłego łowca nagród. Po strzelaninie Han i Leia zdołali umknąć i wraz z dawnymi przyjaciółmi Solo, Sallą Zend i Shugiem Ninxem odlecieli. Wrócili tam jednak i po walce z Mrocznymi Jedi i Gankami zdołali zabrać Vimę i uciec z księżyca, po drodze doprowadzając do katastrofy - sprawili, że wieża kontroli lotów z Dzielnicy Koreliańskiej wbiła się w Gwiezdny Niszczyciel o nazwie Niepokonany, który to przyciągnąć próbował Millennium Falcona za pomocą promienia ściągającego.

W roku 13 ABY Kyle Katarn po raz trzeci przybył z misją na Nar Shaddaa. Usiłował dowiedzieć się od rodiańskiego gangstera, Reelo Baruka, podejrzanego o współpracę z Resztkami Imperium. Po drodze uwolnił pojmanego Lando Calrissiana i pokonał Reelo.

Charakterystyka

Z kosmosu

Nar Shaddaa otoczone było pierścieniem wraków rozmaitych statków kosmicznych, które nie uzyskały zgodny na lądowanie i które rozbiły się o potężne, choć nieco niedoskonałe pole siłowe otaczające księżyc. Mimo swej złej sławy, Księżyc Przemytników posiadał sprawne służby kontroli lotów.

Dzielnice

Na księżycu znajdowało się kilka dzielnic (każda rozmiarów ogromnego miasta), razem tworzących tak zwane Pionowe Miasto. Do dzielnic tych zaliczały się Sektor Koreliański, Sektor Duroski i wiele innych Sektorów.

Infrastruktura

Jako, że Nar Shaddaa jest lubianą przez rozmaite istoty z pogranicza prawa lokacją, nie mogło na niej zabraknąć miejsc zapewniających wszystko, co potrzebne jest tymże istotom - zarówno lokali i miejsc rozrywki, jak i warsztatów i lądowisk.

Źródła