Z-95 Headhunter
Z-95 Łowca Głów (Z-95 Headhunter) to myśliwiec kosmiczny zbudowany za czasów Starej Republiki przez Incom w kooperacji z Subpro Corporation, zaprojektowany przez zespół Setiego Asghada. Należy do najdłużej produkowanych i najbardziej popularnych maszyn kosmicznych.
Nazwa tej maszyny pochodzi od gatunku drapieżników z wysp Coromon na planecie Fresia, gdzie mieści się siedziba Incomu.
Historia
Prototyp myśliwca, pod kryptonimem Onyx Star, został stworzony przez Bahaliańskie Zakłady Stoczniowe - w istocie firmę-krzak Syndykatu Tenloss. Został jednak wykradziony przez działającą dla Subpro firmę Icaris Tool and Drive, która dopracowała model i we współpracy z Incomem rozpoczęła produkcję masową Łowcy w wersji Mk.I.
Maszyny te na początku miały być myśliwcami atmosferycznymi i bezpośredniej obrony planet, jednak wkrótce okazały się bardzo skutecznie wypełniać też zadania związane z działaniem w głębokiej przestrzeni. Niebawem stały się bardzo popularne na wolnym rynku - wiele egzemplarzy trafiło do rąk przemytników czy nawet zapaleńców, którzy marzyli o karierze pilota. Kolejne modyfikacje pozwoliły zaś Z-95 pozostawać w służbie dłużej, niż jakiejkolwiek innej maszynie. Z-95 stał się również podstawą dla maszyn ARC-170, a kiedy Incom i Subpro zaprzestały współpracy, prawa do maszyny pozostały w rękach Incomu, co doprowadziło do narodzin X-winga.
W międzyczasie konstruowano kolejne wersje rozwojowe Z-95 - zarówno maszyny uniwersalne, jak i te przeznaczonych do konkretnych zadań.
W okresie bezpośrednio poprzedzającym bitwę o Yavin Z-95 były już w gruncie rzeczy antykami, nie mającymi większych szans na sprostanie nowocześniejszym myśliwcom, takim jak X-wing czy TIE. O ile jednak główne strony konfliktu wolały (i musiały) polegać na najnowszych osiągnięciach techniki, pozostała duża grupa chętnych na posiadanie myśliwców kosmicznych - jakichkolwiek myśliwców kosmicznych. Armie obronne planet, kompanie przewoźnicze, najemnicy, piraci - wszyscy ci doceniali korzyści, jakie płyną z posiadania małego, zwrotnego i silnie uzbrojonego stateczku. Tak więc Z-95 - już nie produkowany, ale ciągle dostępny - cały czas znajdował szeroki rynek nabywców: piraci używali Headhunterów do ataków na frachtowce, przewoźnicy wykorzystywali je do ochrony tych właśnie transportów, najemnikom zawsze przydawała się jednostka zdolna zapewnić wsparcie z powietrza lub eskortę transportowca... Posiadanie myśliwca kosmicznego to bardzo dobra rzecz, a późniejsze modele Z-95 pozwalały na to względnie niskim kosztem.
Warianty
Z-95 MK.I
Historycznie pierwszy model - Z-95 Mk.I - ma skrzydła o zmiennej geometrii, zapewniającą bardzo dobrą widoczność kabinę, oraz aerodynamicznie ukształtowany kadłub przystosowany specjalnie do lotów w atmosferze - rzadko który z późniejszych myśliwców może się pochwalić takimi dobrymi właściwościami gdy przychodzi do porównywania osiągów blisko ziemi. W późniejszych czasach modele Mk.I były na wiele sposobów modyfikowane przez indywidualnych użytkowników, a niektóre z nich dotrwały nawet do czasów Rebelii. Na Z-95 Mk.I latał m.in. Han Solo podczas pobytu w Sektorze Korporacyjnym.
Maszyny tego typu wchodziły też skład sił, które stoczyły walkę z Eskadrą Bravo z Naboo podczas potyczek przed bitwą o Naboo.
Z-95 AF4
Myśliwiec Szturmowy 4 (ang. Assault Fighter 4) to "wersja ostateczna" Łowcy Głów - końcowe ogniwo w łańcuchu ewolucji, pod wieloma względami zbliżone bardziej do swojego następcy, niż pierwotnego Z-95 Mk.I. Silniki tej maszyny wyglądają niemal tak samo, jak w X'ie, skrzydła mogą być rozkładane do ataku, a i sam kadłub, jeśli pominąć charakterystyczne zgrubienie za kabiną, ma już podobny kształt. AF4 przez pewien czas używane były przez Sojusz Rebeliantów, któremu zawsze brakowało myśliwców, jak zresztą i całego zaopatrzenia. Myśliwce były własnością grup oporu, które połączyły się w Sojusz, bądź też nabywane były z braku czegoś lepszego. Nie mają może osiągów porównywalnych z maszynami nowocześniejszymi, ale są ich bliższe niż jakikolwiek inny typ.
Na AF4 latał między innymi Wedge Antilles jeszcze przed przyłączeniem się do Rebelii.
Z-95 XT
Z-95XT Trainer to wolniejsza, dwumiejscowa wersja Łowcy, stworzona przez techników Sojuszu Rebeliantów i przeznaczona do trenowania przyszłych pilotów na etapie, gdy ukończyli już oni szkolenia na symulatorach, ale nie są jeszcze gotowi usiąść samotnie za sterami maszyny bojowej. Kadłub Headhuntera przekonstruowano tak, aby zainstalować drugą kabinę pilota - miejsce, gdzie siedzi instruktor i przygląda się postępom czynionym przez jego podopiecznego. Trainer pozbawiony został wyrzutni rakiet, posiada jednak silniejsze niż w wersji podstawowej osłony oraz więcej miejsca na tzw. bagaż. Kokpity i sterowanie tych maszyn były bardzo zbliżone do tych z jego "starszego brata" - X-winga. Za Nowej Republiki rolę Z-95 XT zaczęły stopniowo przejmować dedykowane treningowe wersje X'a.
Ze względu na zwiększony zasięg, maszyn tych używano też czasami jako jednostek kurierskich, lub też jako promów do przewożenia czegoś lub kogoś między okrętami.
Inne
- Z-95 C4d - myśliwiec bombardujący (wsparcia pola walki)
- Z-95 ER - wariant o przedłużonym zasięgu (dodatkowe zbiorniki paliwa)
- Z-95 ML - maszyna szturmowa wyposażona w wyrzutnie rakiet dalekiego zasięgu
- Z-95t - prywatna modyfikacja dokonana przez Adara Tallona polegająca na dodaniu hipernapędu i poprawieniu zwrotności
Najsławniejsi użytkownicy
- Mara Jade używała zmodyfikowanego Z-95 posiadającego hipernapęd
- Jaina Solo posiadała znacząco zmodyfikowanego Z-95 o nazwie Crystal
- Jaden Korr używał znacznie zmodyfikowanego Headhuntera z hipernapędem
- Rebeliancka Eskadra Bandytów
- Rebeliancka Eskadra Tala
Poza światem Gwiezdnych wojen
Modele
- Zarkus Model Kits
- Z-95 Headhunter Mk.II "Z-Hunter" - skala 1:48, model żywiczny
Źródła
- Rebel Alliance Sourcebook
- Z-95 Headhunter w pierwszym Databanku (Link archiwalny z dnia 10.09.2011 na web.archive.org)