The Old Republic

Z Biblioteki Ossus, polskiej encyklopedii ''Gwiezdnych wojen''.

Młody Jedi, Darth Vader... zdradził i zabił twego ojca.

Ten artykuł wymaga aktualizacji.


To hasło wymaga uzupełnienia o informacje z niedawno opublikowanych źródeł lub wiadomości. W związku może być ono niekompletne oraz zawierać treści, które w świetle nowych informacji są uznawane za błędne.

Być może w archiwach są braki.

Ten artykuł wymaga poszerzenia.


Prosimy, rozbuduj go, korzystając z zaleceń edycyjnych i uwag zawartych w dyskusji.

Ten artykuł dotyczy gry komputerowej. Zobacz też: serwis informacyjny TOR.
The Old Republic
Wydawca: Electronic Arts
Producent:
Projektant:
Data wydania: 20 grudnia 2011
Gatunek: MMORPG
Ograniczenie wiekowe: 16
Platformy: PC
Nośnik: DVD
Czas akcji



The Old Republic to stworzona przez BioWare przy wsparciu LucasArts gra sieciowa skupiająca się na fabule, rozgrywająca się w erze Starej Republiki, niemal trzysta lat po wydarzeniach przedstawionych w Knights of the Old Republic - w latach 3643-3640 BBY. Światowa premiera gry nastąpiła 20 grudnia 2011 roku, jednak już 7 dni wcześniej za pomocą Early Game Access można było grać jeśli zakupiło się preorder i wpisało odpowiedni kod[1]. Wydawcą gry została firma Electronic Arts. Początkowo tytuł wymagał opłacania abonamentu, jednakże jesienią 2012 roku przeszedł na model darmowy z ograniczeniami, pozostała również opcja abonamentowa.

W skład multimedialnego projektu The Old Republic - oprócz gry komputerowej - wchodzą komiksy (Threat of Peace, Blood of the Empire i Zaginione słońca), nagrania o historii galaktyki, powieści (Fatalny sojusz, Oszukani, Revan i Zagłada), opowiadania (między innymi Smuggler's Vanguard czy The Third Lesson). Wiedzę o świecie gry poszerzają także fabularne zwiastuny, przewodniki oraz znajdująca się na oficjalnej stronie gry baza danych The HoloNet, która pozwala na zapoznanie się z historią i charakterystyką pojawiających się w grze planet, stworzeń czy postaci a także zawiera informacje o mechanice gry - klasach czy trybach rozgrywki.

Od chwili premiery gra doczekała się licznych darmowych aktualizacji, które wprowadziły między innymi systemy dziedzictwa, osiągnięć czy dodatkowe flashpointy i operacje, jak również siedmiu rozszerzeń, Rise of the Hutt Cartel (2013), Galactic Starfighter (2014), Galactic Strongholds (2014), Shadow of Revan (2014), Knights of the Fallen Empire (2015), Knights of the Eternal Throne (2016), Onslaught (2019) oraz Legacy of the Sith (2022).

Historia gry

Pierwsze plotki na temat gry pojawiły się 30 października 2007 roku. Powstanie TOR oraz tytuł zostało oficjalnie ogłoszone przez LucasArts i BioWare 21 października 2008 roku na konferencji prasowej. Jest to już druga po Galaxies gra sieciowa w uniwersum Gwiezdnych wojen.

29 września 2009 rozpoczęły się zapisy do wersji testowej gry. Jesienią 2009 rozpoczął się okres szybkiego ujawniania kolejnych informacji o grze. W przeciągu kilku tygodniu ujawniono aż trzy klasy, a także zapoznano graczy z wieloma elementami gry, głównie za pośrednictwem portalu DarthHater.com, który współpracuje z BioWare.

7 lipca 2010 pojawiła się informacja o trwaniu pierwszej, zamkniętej fazy beta testów. Pierwsza faza była dostępna tylko dla graczy z Ameryki Północnej, natomiast kolejne obejmą inne terytoria. Przez kilka dni gracze mogli testować niskopoziomowe postacie na ich planetach startowych.

21 lipca 2011 ruszyła oficjalna przedsprzedaż gry, zarówno na świecie, jak i w Polsce. Umożliwiono zakup tak zwanych preorderów na jedną z wcześniejszy dostęp do gry i dodatkową zawartość. Pojawiła się również informacja, że we wrześniu ruszą oficjalnie beta testy na szeroką skalę, a gracze z całego świata, którzy wypełnili odpowiedni formularz, będą mieli szansę na sprawdzenie określonych elementów gry w kolejne weekendy. Po trzech latach spekulacji i niepewności, szef BioWare, Ray Muzyka, potwierdził ostatecznie, że premiera tytułu nastąpi w 2011 roku.

24 września 2011, na imprezie Eurogamer Expo w Londynie, Greg Zeschuk i Ray Muzyka ujawnili, że gra ukaże się 20 grudnia tego samego roku w Ameryce Północnej i dwa dni później w Europie. Ponadto założyciele BioWare zdradzili ceny opłat abonamentowych, które należy uiszczać by móc kontynuować rozgrywkę po miesięcznym okresie próbnym udostępnianym wraz z zakupem gry. Jednakże 14 października, na nowojorskim Comic Conie, zdradzono, że, wbrew pierwszym zapowiedziom, europejska premiera gry nastąpi tego samego dnia co amerykańska.

Dostępne planety, klasy i rasy

Zobacz główny artykuł: The HoloNet.

Dostępne lokacje

W The Old Republic gracz może poruszać się swobodnie po siedemnastu planetach oraz jednym księżycy. Oprócz tego w grze pojawiają się lokacje dostępne wyłącznie w określonych trybach rozgrywki, głównie we flashpointach i operacjach, a także miejsca takie jak floty Republiki i Imperium. Pierwsze szesnaście światów oraz księżyc Nar Shaddaa zawarte było w grze od samego początku, natomiast planeta Makeb została udostępniona 9 kwietnia 2013 roku, wraz z premierą dodatku Rise of the Hutt Cartel.

Dostępne w chwili premiery (data zapowiedzi) Udostępnione później

Klasy postaci

W grze gracz opowiada się po jednej ze stron: Republiki Galaktycznej lub Imperium Sithów. Mimo teoretycznego podziału na Jasną i Ciemną stronę Mocy, każdy gracz może dowolnie kierować swoimi działaniami, korzystając z obu doktryn Dostępne są po cztery klasy dla obu frakcji. Każda klasa ma do wyboru trzy linie historyczne oraz osobną fabułę. Poniżej lista klas (w nawiasie data ujawnienia):

Republika Galaktyczna Imperium Sithów
Żołnierz (Trooper)
(8 maja 2009)
Łowca nagród (Bounty Hunter)
(20 marca 2009)
Przemytnik (Smuggler)
(12 czerwca 2009)
Wojownik Sithów (Sith Warrior)
(28 sierpnia 2009)
Rycerz Jedi (Jedi Knight)
(30 października 2009)
Agent imperialny (Imperial Agent)
(13 listopada 2009)
Negocjator Jedi (Jedi Consular)
(4 grudnia 2009)
Inkwizytor Sithów (Sith Inquisitor)
(11 grudnia 2009)

Republika Galaktyczna

Żołnierz
Żołnierz

Żołnierze walczą w szeregach elitarnych Sił Specjalnych Republiki. Jest to klasa przede wszystkich atakująca z dystansu, jednakże w razie potrzeby może równie sprawnie walczyć w zwarciu. Żołnierze korzystają z najbardziej zaawansowanych technologii. W zależności od potrzeb stosują ciężkie pancerze dostosowane do warunków danej planety lub lekkie pancerze stosowane między innymi przez zwiadowców. Klasa ta zaczyna na planecie Ord Mantell, gdzie trwa wojna domowa.

Przemytnik
Przemytnik

Przemytnicy mogą walczyć zarówno na dystans jak i w zwarciu. W czasie walki mogą wykorzystywać elementy otoczenia jako osłony. Preferują lekkie pancerze zapewniające podstawową ochronę, lecz pozwalające zachować pełną swobodę ruchów. Często stosują różnego rodzaju podstępy i sztuczki. Przemytnicy działają przeważnie na własną rękę, jednak w większości popierają Republikę. Przemytnik również rozpoczyna przygodę na Ord Mantell, po tym, jak jego/jej statek został skradziony.

Rycerz Jedi
Rycerz Jedi

Rycerze Jedi to członkowie Zakonu, którzy ukończyli szkolenie, ale nie osiągnęli jeszcze rangi mistrza. Po przegranej wojnie Jedi często bywają oskarżani za wszelkie niepowodzenia, jednakże w czasie zimnej wojny nadal stanowią główny trzon sił Republiki, starając się utrzymać pokój. Rycerze biegle władają mieczami świetlnymi. Chociaż zazwyczaj noszą charakterystyczne płaszcze, to nierzadko przywdziewają ciężkie pancerze. Rycerze Jedi rozpoczynają na planecie Tython, gdzie znajduje się nowa świątynia i enklawa.

Negocjator Jedi
Negocjator Jedi

Negocjatorzy Jedi często są dyplomatami w trudnych i delikatnych sprawach. Są wyszkoleni w sztuce pertraktacji, jak również w posługiwaniu się Mocą. Są dobrymi szermierzami, ale też chwalą sobie używanie w walce zdolności opartych na telekinezie, odpychając, czy podrzucając wrogów w powietrze lub hipnotyzując ich. W przeciwieństwie do typowych rycerzy noszą lekkie szaty. Ponadto negocjatorzy nierzadko pełnią funkcję uzdrowicieli, a w czasie bitew wspierają z dystansu walczących w zwarciu Jedi. Klasa ta, podobnie jak rycerz Jedi, rozpoczyna na Tythonie.

Imperium Sithów

Łowca nagród
Łowca nagród

Łowca nagród to najemnicy, dla których przede wszystkim liczą się kredyty. Mimo to w czasach zimnej wojny opowiadają się zwykle po stronie Imperium, nierzadko współpracując z Sithami. Łowcy nagród nie przebierają w środkach, stosując zaawansowany technologicznie sprzęt i ciężkie zbroje, nierzadko wzorowane na mandaloriańskich pancerzach. Łowcy nagród rozpoczynają na planecie Hutta, gdzie pod okiem Bradena przygotowują się do Wielkich Łowów.

Wojownik Sithów
Wojownik Sithów

Wojownicy Sithów to Sithowie, którzy stawiają przede wszystkim na brutalność i agresję. Są nieprzewidywalni i doskonale posługują się mieczami świetlnymi. Nierzadko stoją na czele oddziałów imperialnych żołnierzy, budząc jednocześnie strach, respekt i podziw. Mocy używają praktycznie jedynie jako drugiej broni posługując się między innymi duszeniem czy błyskawicami. Często noszą ciężkie, bardzo wytrzymałe pancerze z wieloma własnymi, technicznymi usprawnieniami, które podnoszą ich wydajność bojową, podobnie jak ich mieczy. Wojownik zaczyna na Korribanie, gdzie jako szanowany Sith terminuje pod okiem swojego mistrza.

Agent imperialny
Agent imperialny

Imperialni agenci to członkowie Wywiadu Imperium Sithów. Choć działają w cieniu Sithów, pełnią nie mniej ważną rolę. Wykorzystują bardzo zaawansowaną technologię. To i ich profesjonalizm i umiejętności czyni z nich trudnych przeciwników. To właśnie agenci Imperium doprowadzili do odbudowania armii Mandalorian w czasie wielkiej wojny. Są równie biegli w intrygach, jak i w walce. Preferują atak z dystansu. Ich główna siedziba znajduje się w mieście Kaas na Dromund Kaas, jednakże klasa ta zaczyna na planecie Hutta.

Inkwizytor Sithów
Inkwizytor Sithów

Inkwizytorzy Sithów to Sithowie, którzy w przeciwieństwie do wojowników, poświęcają się badaniu ciemnej strony Mocy i zwiększaniu swej potęgi. Często, podobnie jak Imperator Sithów poddają się mrocznym rytuałom. Jednym z ich celów jest poszukiwanie starożytnych artefaktów, które mogą zwiększyć ich możliwości. Inkwizytorzy bardzo często używają błyskawic Mocy, zarówno w czasie walki, jak i do wielu innych celów. Są także zdolnymi manipulantami i są gotowi spiskować nawet przeciwko własnym przełożonym, dla powiększenia własnej mocy i władzy. Klasa ta zaczyna na Korribanie, jako niewolnik Imperium, u którego wykryto olbrzymi potencjał i który musi udowodnić swoją wartość.

Specjalizacje

Żołnierze na Ord Mantell.

Każda z ośmiu klas ma dwie specjalizacje (tak zwany zaawansowany system klas). Gdy gracz osiągnie dziesiąty poziom rozwoju postaci, musi wybrać jedną z dwóch ścieżek rozwoju. Wybór specjalizacji nie ma wpływu na fabułę, lecz na sposób rozgrywki. Po wybraniu jednej ze specjalizacji, gracz odblokowuje trzy drzewka umiejętności: dwa dostępne tylko dla wybranej ścieżki rozwoju oraz jedno dotyczące całej klasy. Natomiast drzewko umiejętności drugiej specjalizacji nie będzie dostępne dla gracza. Umiejętności będzie można rozwijać w różny sposób, dzięki czemu dwóch graczy grających tą samą klasą o tej samej specjalizacji może mieć różne możliwości bojowe. I tak przedstawiciele jednej specjalizacji mogą przodować w walce kontaktowej i zadawaniu silnych obrażeń, natomiast ci, którzy wybrali drugą mogą skupić się na wsparciu tych pierwszych, poprzez atak z dystansu, leczenie, czy wspomaganiu ich Mocą. Dzięki takiemu zabiegowi klasy mają być zrównoważone i niezależnie od tego, czy gracz wybrał Jedi czy przemytnika będzie mógł doświadczyć podobnych wrażeń[2].

Specjalizacje

Rasy

W grze gracz ma do wyboru wiele ras humanoidalnych, jednakże tylko tych posługujących się basiciem. Poza kilkoma rasami uniwersalnymi (jak ludzie), część ras jest podporządkowana konkretnym klasom. Jest to uzasadnione fabularnie, gdyż każda z klas ma do wyboru 3 historie rozegrane "przed" grą a ich wybór wiąże się z wyborem jednej z ras. Jednakże po osiągnięciu postacią danej rasy 50 poziomu, staje się ona dostępna dla wszystkich klas. Lista grywalnych ras:

  • Chissowie - imperialni agenci, łowcy nagród
  • Ludzie - wszystkie klasy
  • Miraluka - rycerze Jedi, negocjatorzy Jedi
  • Mirialanie - negocjatorzy Jedi, rycerze Jedi, przemytnicy, żołnierze
  • Rattatakanie - łowcy nagród, imperialni agenci, inkwizytorzy Sithów
  • Sithowie - wojownicy Sithów, inkwizytorzy Sithów
  • Twi'lekowie - rycerz Jedi, negocjator Jedi, przemytnik, inkwizytor Sithów
  • Zabrakowie - wszystkie klasy
  • Cyborgi - wszystkie klasy
  • Catharowie - wszystkie klasy (aktualizacja 2.1, wymaga zakupu w Cartel Market)
  • Togrutanie - wszystkie klasy (aktualizacja 3.3, wymaga zakupu w Cartel Market)
  • Nautolanie (dostępna wraz z premierą rozszerzenia Onslaught)

Inne

Sarlacc Enforcer
Sarlacc Enforcer

1 kwietnia 2010 roku z okazji April Fool's Day (odpowiednik prima aprilis), na oficjalnej stronie ukazała się wiadomość, jakoby do gry dodano dziewiątą klasę - Sarlacc Enforcer. "Klasa" otrzymała nawet standardową stronę w bazie The HoloNet zawierającą ilustracje i zdjęcia prezentujące sarlacca i jego uzbrojenie, a także trzy filmiki pokazujące zdolności klasy - turbolaser, fatamorganę i wystrzeliwanie przeciwników z paszczy.

Rozgrywka

Rys fabularny

Enklawa Jedi na Tythonie.

Fabuła obraca się wokół konfliktu Republiki i Jedi z odrodzonym Imperium Sithów, które powróciło po porażce odniesionej w wielkiej wojnie nadprzestrzennej tysiące lat wcześniej. "Prawdziwi Sithowie" - zapowiadani wcześniej przez Revana - rozpoczęli inwazję i rozpętali wielką wojnę galaktyczną, która zakończyła się traktatem z Coruscant. Właśnie w okresie niepewnego rozejmu - w trakcie tak zwanej zimnej wojny - rozpoczyna się akcja The Old Republic. Od momentu pierwszego ataku Sithów (3681 BBY) do startu fabuły gry mija łącznie ponad 30 lat - akcja gry będzie toczyć się mniej więcej dziesięć lat po zakończeniu wielkiej wojny galaktycznej. W wypowiedzi na oficjalnym forum, Rob Chestney zapowiedział, że gra nie będzie umiejscowiona w jednym, konkretnym miejscu w historii, ale będzie "trwać" kilka lat. Projekt The Old Republic zagospodarował całkowicie pusty okres w chronologii, tworząc nową erę w historii Gwiezdnych wojen. Ponadto seria holonagrań Timeline, osadzonych wewnątrz uniwersum, prezentuje wydarzenia znane wcześniej chociażby z serii Opowieści Jedi czy Knights of the Old Republic rzucając na nie nowe światło, przez pryzmat późniejszych wydarzeń.

Prowadzenie historii

Cytadela Imperatora Sithów na Dromund Kaas.

Według zapowiedzi Raya Muzyki, głównego dyrektora BioWare, The Old Republic będzie posiadać - oprócz możliwości walki, odkrywania świata i rozwijania postaci - także rozbudowaną fabułę. Każda z ośmiu klas postaci ma swoją własną historię rozwijaną od początku gry[3]. Innowacją jest to, że historia może potoczyć się na różne sposoby. W zależności od podejmowanych przez nas decyzji fabuła może rozwijać się w różnych kierunkach. Decyzje mają wpływ na stosunek postaci niezależnych (NPC) do gracza, czy otrzymywanych zadań. Poza głównym wątkiem fabularnym w grze pojawią się dziesiątki zadań pobocznych. Ponadto w TOR zostanie zastosowany po raz pierwszy w historii system wieloosobowych dialogów z postaciami niezależnymi, w których będą mogli brać udział towarzyszący nam gracze, a wybrane opcje będą miały wpływ na obu graczy. Misje zostaną podzielone na dwie główne kategorie oraz wątki poboczne. Jedną z nich będzie główny wątek fabularny, najprawdopodobniej wspólny dla wszystkich klas, lecz przebiegający w odmienny sposób. Drugą będzie wątek fabularny poszczególnych klas.

Rodzaje rozgrywki

Jedi kontra nexu.

W grze, jak w większości pozycji z gatunku MMORPG, będą dostępne dwa główne rodzaje rozgrywki, dostępne na różnych serwerach. Pierwszy z nich to tak zwane PvE (Player versus Environment), czyli gracz kontra środowisko. Jest to główny rodzaj gry, w którym gracz rozwija historię, wykonuje misje, walczy z potworami i generowanymi przez komputer przeciwnikami, oraz eksploruje świat. Drugi typ rozgrywki to PvP (Player versus Player). Na serwerach oznaczonych jako PvP, gracz nie kontynuuje wątku fabularnego, lecz walczy z innymi graczami, czy to w pojedynkach, czy w walkach grupowych. Gracz może w każdej chwili wybrać inny typ rozgrywki. Jednym z rodzajów rozgrywki PvP są specjalne War Zones, czyli strefy, gdzie rozgrywają się bitwy między grupami graczy. Nie jest także wymagane granie na obu typach serwerów. Gracz może grać np. tylko na serwerach PvE, tylko na PvP, lub na obu na zmianę.

Tworzenie postaci

Podczas procesu tworzenia postaci gracz ma bardzo dużą swobodę. Podstawowym wyborem będzie klasa, jej historia, rasa i płeć. Ponadto bardzo zaawansowane jest także tworzenie wyglądu postaci. Można zadecydować o kolorze skóry, włosów, oczu, a także o fryzurze, budowie ciała czy tatuażach. Ma to zapobiec sytuacji, w której po pewnym czasie w grze znajdzie się kilkaset postaci o identycznym wyglądzie.

Interfejs

Interfejs gry.

Jak każdej grze z gatunku MMORPG, również w The Old Republic interfejs gry będzie zawierał takie elementy jak statystyki, ekwipunek, umiejętności, czy paski prezentujące stan zdrowia czy Mocy. Dostęp do nich można uzyskać poprzez kliknięcie na odpowiednią ikonę lub wciśnięcie przycisku na klawiaturze podporządkowanego danej opcji. Ponadto gracz ma możliwość "podpięcia" niektórych umiejętności pod specjalny blok skrótów. W dolnej części ekranu znajduje się główny interfejs rozgrywki. Znajdują się tam między innymi umiejętności, nazwa i trójwymiarowa podobizna postaci oraz atakowanego przeciwnika, stan zdrowia i Mocy, pasek doświadczenia. Na prawo od nich znajdują się ikony dostępu do ekwipunku, statystyk i innych opcji. W prawym dolnym rogu znajduje się minimapa z radarem, która uwzględnia poziom budynku lub wysokość, na której gracz się znajduje.

Statystyki

Poza umiejętnościami, gracz rozwija także różnego rodzaju statystyki, które mają wpływ na współczynniki takie jak na przykład zadawane obrażenia. W chwili obecnej wiemy o następujących statystykach:

  • Cunning (spryt)
  • Presence (prezencja)
  • Willpower (siła woli)
  • Strength (siła fizyczna)
  • Agility (zręczność)
  • Accuracy (celność)
  • Absorb percentage (obrona)
  • Armor Rating (wskaźnik pancerza)

Ekwipunek

Ekran ekwipunku.

W ramach misji, walki i innych czynności gracz zdobywa różne przedmioty, w tym broń, odzież czy zbroje. Trafiają one do ekwipunku gracza, który może 96 pomieścić przedmiotów. Gracz może je wykorzystywać lub nimi handlować, sprzedając je za kredyty lub wymieniając na inne przedmioty. Oprócz tego w ekwipunku pokazane są trzy statystyki mające wpływ na to, jakich broni i zbroi gracz może używać. Są to siła, celność i wytrzymałość pancerza (obrona). Ponadto gracz może zakładać na siebie zbroje czy broń zapełniając przeznaczone na to miejsca (tak zwane sloty). Wśród nich są:

  • Chest - ubrania, elementy zbroi i pancerzy noszone na torsie
  • Pants - ubrania, elementy zbroi i pancerzy noszone na nogach
  • Bracers - różnego rodzaju naramienniki
  • Boots - obuwie
  • Hands - rękawice
  • Left / Right Melee - broń do walki w zwarciu zarówno do prawej, jak i lewej ręki
  • Left / Right Ranged - broń do walki dystansowej zarówno do prawej, jak i lewej ręki

Oprócz tego jest jeszcze kilka innych slotów, jednak ich przeznaczenie nie jest obecnie znane.

Broń
Łowca nagród używający miotacza płomieni.

Każda klasa będzie miała dostęp do wielu rodzajów broni, zarówno do walki w zwarciu, jak i na dystans. Ponadto gracz będzie mógł używać broni jednoręcznych, dwuręcznych, oraz dwóch broni jednoręcznych. Dotyczy to zarówno mieczy świetlnych czy wibroostrzy, jak i blasterów i karabinów. Każda broń zadaje inne obrażenia i daje dostęp do innych, przypisanych do danego typu uzbrojenia, umiejętności. I tak na przykład Jedi używający podwójnego miecza świetlnego ma w danej chwili dostęp do innych zdolności, niż gdyby walczył jednym, lub dwoma pojedynczymi ostrzami. Ponadto każda broń, włączając w to broń Jedi i Sithów, ma statystyki takie jak zadawane obrażenia czy celność. Dzięki temu gracz może je porównywać.

Zbroje

Przykładowe zbroje wojownika Sithów.

W celu zapewnienia sobie ochrony, gracze mogą używać różnego rodzaju odzieży, pancerzy czy zbroi. Każda klasa będzie miała dostęp do kilkudziesięciu rodzai zbroi, podzielonych na trzy kategorie: lekkie, średnie i ciężkie. Jednakże nie każda klasa może nosić zbroje z trzech kategorii. I tak na przykład przemytnicy i inkwizytorzy nie mogą nosić ciężkich zbroi, podczas gdy żołnierze i wojownicy Sithów mogą nosić ciężkie, masywne zbroje. Podobnie jak broń, również zbroje mają statystyki.

Towarzysze postaci

Inkwizytor i Khem Val.

Każda klasa będzie mogła korzystać z pomocy co najmniej trzech, a najwyżej dziesięciu towarzyszy, których będzie można przywołać lub odwołać korzystając ze specjalnej umiejętności. Co ciekawe również towarzysze będą aktywnie uczestniczyć w rozwijanej historii. Według zapowiedzi nie będą to zwykli pomocnicy, którzy zwiększają skuteczność bojową gracza, lecz rozbudowane postaci niezależne, które są powiązane z historią postaci. Gracz otrzyma także możliwość dużej interakcji z towarzyszami - będzie mógł kierować ich historią, romansować z nimi, przeciągnąć ich na ciemną stronę, czy zajmować się ich wyposażeniem. Nie będzie można natomiast kontrolować ich rozwoju talentów i umiejętności. Ponadto gracz będzie mógł przydzielać kompanom różne zadania, wykonywane niezależnie od poczyniań postaci: od zbierania surowców po misje dyplomatyczne. Część towarzyszy będzie "stała", to znaczy zostanie przy bohaterze niezależnie od jego postępowania, natomiast inne mogą się od gracza odłączyć, jeśli ten podejmie nieodpowiednie decyzje. Towarzysze postaci pozwolą uniknąć problemu wielogodzinnego szukania graczy do drużyny znanego z wielu gier tego typu. Jeżeli gracze nie są w stanie uporać się z silniejszym przeciwnikiem, mogą przywołać swoich towarzyszy. Towarzyszy będzie można przywoływać i odwoływać w dowolnej chwili poprzez użycie specjalnej umiejętności. W danej chwili graczowi może towarzyszyć tylko jeden kompan.

Towarzysze

Republika Galaktyczna
Imperium Sithów
Towarzysze neutralni

Mogą dołączyć do każdej postaci po wykonaniu związanego z nimi zadania:

System załogi

Przydzielanie zadań towarzyszom łowcy nagród.

W grze pojawi się też tak zwany system umiejętności załogi. Polega on na wykorzystywaniu specjalnych zdolności nie towarzyszących nam w danej chwili kompanów, w celu pozyskania określonych korzyści. W czasie gdy gracz przemierza świat gry w towarzystwie jednego z kompanów, pozostali, przebywający na statku, mogą wykonywać różnorakie działania podzielone na trzy grupy. W obrębie każdej z grup znajduje się kilka umiejętności/działań, w których postaci niezależne osiągają coraz większą specjalizacje, co pozwala na otrzymanie dostępu do coraz bardziej opłacalnych misji i nagród. Każdy z towarzyszy postaci posiada nieco inną specjalizację, co wpływa na rodzaj zlecanych ich czynności. Część zadań kompani mogą wykonywać nawet po wylogowaniu się gracza z programu. Spośród czternastu umiejętności można wybrać trzy, z czego tylko jedną w obrębie sekcji "Crafting".

Umiejętności załogi

  • Gathering - pozyskiwanie surowców, które można następnie sprzedać lub wykorzystać w produkcji innych przedmiotów.
    • Bioanalysis - pobieranie substancji chemicznych z organizmów, między innymi roślin czy pokonanych przeciwników, w celu wytwarzania m.in. leków.
    • Scavenging - pozyskiwanie części i materiałów ze starych lub zniszczonych maszyn, statków, droidów.
    • Slicing - umiejętność przełamywania zabezpieczeń komputerów w celu pozyskania wartościowych danych lub schematów.
    • Archaelogy - zdobywanie antycznych reliktów i przedmiotów.
  • Crafting - przetwarzanie zebranych surowców na inne przydatne przedmioty i sprzęt. Operacje wykonywane są maksymalnie przez pięciu kompanów, przy specjalnym stanowisku na pokładzie statku. Wytwarzanie poszczególnych przedmiotów wymaga wcześniejszego zdobycia odpowiednich schematów.
    • Armormech - przetwarzanie metali i systemów elektronicznych i obronnych we wszelkiego typu pancerze i zbroje.
    • Artifice - umiejętność wytwarzania zaawansowanych przedmiotów wykorzystywanych przez Jedi i Sithów.
    • Biochem - biochemia, zdolność przetwarzania surowców chemicznych na różnego rodzaju implanty czy substancje o określonych właściwościach.
    • Armstech - produkcja broni palnej, od blasterów po ciężkie karabiny i wyrzutnie.
    • Cybertech - wytwarzanie elementów elektronicznych i ulepszeń przedmiotów.
    • Synthweaving - produkcja lekkich materiałowych ubrań ulepszonych chemikaliami i kryształami o różnych właściwościach.
  • Missions - specjalne, trwające przez dłuższy czas, misje zlecane kompanom, które zostają nagradzane między innymi punktami jasnej lub ciemnej strony.
    • Diplomacy - misje dyplomatyczne, polegające na poprawianiu reputacji gracza, lub zmuszania postaci niezależnych do podjęcia określonych działań.
    • Treasure Hunting - umiejętność odnajdywania wartościowych przedmiotów i schematów, związana z poszukiwaniem poszlak zaginionych skarbów.
    • Investigation - misje polegające na odnajdywaniu, zbieraniu i analizie tajnych informacji. Przynosi korzyści w postaci surowców i schematów przydatnych w rzemiośle.
    • Underworld Trading - zlecenia opierające się wymianie dóbr i usług na czarnym rynku.

Walka

Wojownik Sithów używa duszenia Mocą.

W czasie walki gracz może używać zarówno standardowych ataków jak i specjalnych umiejętności. Każda klasa ma swoje własne sposoby na różnych przeciwników, tak aby jedne nie były silniejsze od drugich. I tak na przykład Jedi i Sithowie mogą posługiwać się Mocą, agenci Imperium, łowcy nagród, żołnierze czy przemytnicy korzystają z technologii, pułapek i różnych podstępów. Niespotykanym również rozwiązaniem w sieciowych grach fabularnych jest skradanie się oraz wykorzystywanie podczas walki osłon terenowych.

Sama walka pod względem sterowania również odbiega od standardów. Nie ma opcji automatycznego ataku i kierowania się w stronę przeciwnika. Każdy atak odpowiada jednemu naciśnięciu klawisza funkcyjnego i jeżeli nie zostanie on ponownie naciśnięty, postać zaprzestaje ofensywy. Jednakże pewne akcje odbywają się automatycznie, jak na przykład odbijanie strzałów z blasterów za pomocą mieczy świetlnych.

Przemytnik wykorzystujący system osłon.

Ponadto w The Old Republic pojawi się niespotykany dotychczas w grach MMO system osłon. Pozwoli on niektórym klasom, na przykład przemytnikom, chować się za różnymi osłonami terenowymi jak drzewa, głazy czy skrzynie i z ukrycia strzelać do przeciwników. Taki sposób walki zwiększa celność postaci, a także utrudnia atak przeciwnikowi.

Niektóre klasy w czasie walki mogą leczyć siebie i innych. Jeżeli jednak ilość punktów życia spada do zera, postać ginie. Po chwili jednak otrzymuje możliwość "ożywienia" w centrum medycznym.

Poruszanie się i transport

Inkwizytor w walce.

W głównym trybie gry, w którym gracz porusza się po powierzchni planet będą dostępne trzy opcje związane z szybkością przemieszczania się: chodzenie (walking), bieganie (running) i szybkie bieganie (sprint). Ponadto po powierzchni planet będzie można poruszać się różnego rodzaju śmigaczami i pojazdami repulsorowymi - po wybraniu docelowej lokacji na mapie, gracz zostanie automatycznie przeniesiony do celu, jednak zamiast ekranu wczytywania, będzie mógł cały czas obserwować otoczenie. Dodatkowo dostępna będzie opcja "Przywołaj wahadłowiec", dzięki której postać używają specjalnego datapadu wzywa statek, który zabiera gracza do najbliższego miasta.

Każda klas będzie miała dostępny własny statek, który będzie swoistą bazą operacyjną postaci i jej towarzyszy. Podróż na inne planety będzie opierała się na wybraniu lokacji na mapie, po czy, gracz zostanie automatycznie przeniesiony wraz ze swym statkiem na inną planetę. Jednakże oprócz tego na mapie będzie można wybrać specjalne, ulokowane w przestrzeni kosmicznej lokacje, w których będzie można wykonywać specjalne, nie związane z główną fabułą misję. Nie będą one miały znacznego wpływu na resztę gry (i vice versa), stanowiąc jedynie urozmaicenie rozgrywki. Model latania będzie czysto zręcznościowy. Udając się do specjalnej, kosmicznej lokacji, gracz wybiera zadania. Będzie można między innymi eskortować sojusznicze okręty, toczyć kosmiczne walki czy przelatywać przez pola asteroid. Dostępne dwa rodzaje broni - działka laserowe i rakiety - będzie można ulepszać poprzez wykonywanie misji. Statystyki postaci nie będą wpływały na rozgrywkę w przestrzeni. Chwilowo nie jest przewidziany także kosmiczny tryb PvP.

Znane statki

Opublikowane dane o statkach kosmicznych (klasa/data ujawnienia):

Grafika Nazwa statku Klasy Data publikacji
Imperialna kanonierka przechwytująca typu Fury Wojownik Sithów, Inkwizytor Sithów 20 sierpnia 2010
Lekka korweta typu Defender Rycerz Jedi, Negocjator Jedi 20 sierpnia 2010
Lekki frachtowiec typu SX Przemytnik 24 września 2010
X-70B typu Phantom Agent imperialny 29 października 2010
Okręt desantowy typu BT-7 Thunderclap Żołnierz 24 grudnia 2010
Patrolowiec typu D5-Mantis Łowca nagród 4 marca 2011

Flashpoints

Ponadto w czasie gry gracz otrzymuje dostęp do tak zwanych flashpointów, znanych w innych grach jako "dungeons". Są to specjalne misje, które można powtarzać. W dowolnym momencie rozgrywki może do nas dołączyć zaproszony przez nas gracz. Podczas rozgrywki we flashpointach gracze otrzymują możliwość prowadzenia wieloosobowych dialogów, podczas których można podejmować decyzje, wpływające na rozwój wydarzeń. I tak na przykład gracz może zabić kapitana, który nie wykonał rozkazu, lub darować mu winy i pomóc mu.

System Galactic Strongholds

Dodatek Galactic Strongholds przyniósł grze opcję kupna własnego domu w jednej z trzech lokacji: Tatooine, Nar Shaddaa oraz na Dromund Kaas lub Coruscant, w zależności od przynależności. Obecnie trwa wczesny dostęp dla subskrybentów, niedługo opcja stanie się dostępna dla graczy preferowanych, a na końcu dla graczy nie uiszczających opłat. Użytkownicy mają dostęp do określonej liczby pokoi oraz opcji kupna kolejnych. W każdej lokacji może znajdować się dziewięć pomieszczeń.

Dekoracja domu odbywa się za pomocą specjalnych przedmiotów, jak również za pomocą tych, które gracze mieli już wcześniej, takich jak ścigacze, można również ustalać miejsca dla towarzyszy. Gracze mają możliwość kupna mebli i innych ozdób za pomocą specjalnej waluty u sprzedawców lub bezpośrednio od innych graczy. Oprócz ozdób gracze mogą umieszczać terminale mailowe czy terminale Galactic Trade Network, oraz złoża przedmiotów związanych z rzemiosłem o określonej liczbie użyć (po tym czasie trzeba odczekać cztery godziny).

Udźwiękowienie

Dubbing

Wszystkie postacie sterowane przez graczy będą posługiwać się basiciem.

Ponadto The Old Republic będzie pierwszą w stu procentach w pełni zdubbingowaną grą MMO. Każdy gracz, czy NPC (ang. Non Player Character) ma przemówić własnym, unikalnym głosem. Wszystkie kwestie będą wypowiadane przez postacie zdubbingowane przez setki aktorów, którzy zostali zaangażowani w projekt. Dubbing ma pogłębić efekt zżycia z alternatywną rzeczywistością gry. Jak powiedział James Ohlen z BioWare Będzie to największe tego typu przedsięwzięcie w historii gier komputerowych, a nawet w dziedzinie szeroko pojętej rozrywki. Do tej pory dubbing pojawiał się w niewielu grach sieciowych i były to zwykle niewielkie ilości tekstu. Dotychczas kompletny dubbing stosowano głównie w grach fabularnych dla jednego gracza, między innymi w serii The Elder Scrolls, Gothic, czy grze Mass Effect. Jednakże żadna z tych gier nie miała tak długiego scenariusza jak TOR[4]. Jeśli wierzyć słowom twórców, jest on dłuższy niż czterdzieści średniej długości powieści. Głos postaci gracza będzie związany bezpośrednio z jej klasą i płcią, co oznacza to, że wybór głosu będzie dokonywany poprzez ich wybór.

W projekcie biorą udział setki aktorów z różnych państw. Nagrania odbywają się między innymi w Los Angeles, Nowym Yorku, Chicago, Toronto i Londynie. Do projektu nie zatrudniono żadnych znanych osobistości i aktorów, ale aktorów filmów telewizyjnych, absolwentów akademii filmowych, czy aktorów teatralnych (między innymi z Royal Shakespeare Company)[5].

Muzyka

Nad muzyką pracują wspólnie specjaliści z BioWare i LucasArts. W grze usłyszymy wielokrotnie ścieżki dźwiękowe z gier Knights of the Old Republic oraz Knights of the Old Republic II: The Sith Lords, a także wiele motywów z filmów. Nad muzyką do gry pracuje całe grono osób włączając w to chór i orkiestrę nagrywającą w Skywalker Ranch. Zgodnie z zapowiedziami, materiał muzyczny mógłby wystarczyć na całą nową trylogię filmów i jeszcze więcej. Zapowiedziano też, że każdy utwór będzie dopasowany stosownie do miejsca i sytuacji, a muzyka będzie nagrana w ten sposób, by gracze czuli atmosferę planety, nie zauważając nawet lecącego w tle utworu.

Dialogi

System dialogów w grze.

System dialogów będzie bardzo zbliżony do tego, znanego z Mass Effect. Wszystkie dialogi będziemy mogli zarówno usłyszeć, jak i przeczytać. Prawie każda wypowiedź gracza wiąże się z wyborem jedne z pośród kilku opcji. Ponadto w czasie rozmowy gracz może wykorzystywać perswazję, czy to za pomocą Mocy, czy to łapówki, powodując, że rozmówca jest bardziej przychylny postaci. Ponadto we flashpointach pojawi się możliwość prowadzenia dialogów wieloosobowych, w których udział będzie brać dwóch lub trzech graczy, a podejmowane decyzje wpłyną w dany sposób na historię każdego z nich. Dialogi będzie można także przewinąć.

Ponadto wszystkie postacie graczy, niezależnie od wybranej rasy będą porozumiewać się w basicu. Natomiast postacie niezależne należące do ras nie posługujących się basiciem, będą przemawiać własnym językiem, a wersja przełożona na basic pojawi się w postaci napisów.

Dźwięki

Gra będzie wykorzystywać silnik Audiokinetic Wwise. Ponadto każdy element otoczenia, broń czy pojazd będą miały swoje własne, w pełni unikatowe efekty audio. Ponadto wraz z rozwojem postaci, odgłosy broni np. miecza świetlnego, czy Mocy będą brzmiały coraz bardziej efektownie budząc większy szacunek wśród postaci niezależnych.

Platformy i języki

Gra ukaże się wyłącznie w wersji na PC. Edycje na konsole oraz na komputery MAC nie jest obecnie planowana. Oprócz języka angielskiego, gra ukaże się także w wersji niemiecko i francuskojęzycznej.

Zwiastuny

Deceived

Zobacz główny artykuł: Deceived.

Pierwszy oficjalny zwiastun The Old Republic - o tytule Deceived - ukazał się na stronie gry rankiem 2 czerwca 2009. Firma BioWare zaprezentowała go na targach E3 w Los Angeles, które rozpoczęły się tego dnia. Niespełna czterominutowy zwiastun (3 minuty 52 sekundy) wywołał bardzo duże poruszenie wśród fanów Gwiezdnych wojen - liczne posty i komentarze pojawiły się nie tylko na stronach dotyczących Gwiezdnych wojen, ale także na portalach poświęconych animacji i grafice 3D (z racji tego, że trailer stoi na bardzo wysokim poziomie pod względem wizualnym) oraz grom komputerowym/wideo.

Hope

Zobacz główny artykuł: Hope.

Drugi oficjalny zwiastun zatytułowany Hope, podobnie jak poprzedni, miał zadebiutować na targach E3, w czasie konferencji Electronic Arts 15 czerwca 2010, jednakże już dzień wcześniej trafił do sieci. Zwiastun, podobnie jak jego poprzednik, stoi na wysokim poziomie technicznym, a także fabularnym, stanowiąc przeciwwagę dla zwiastuna gry The Force Unleashed II wyemitowanego dwa dni wcześniej, który jednak spotkał się z mniejszą przychylnością fanów. Hope trwa blisko dwie minuty dłużej niż jego poprzednik (5 minut i 42 sekundy). Ponadto jest on swoistym "prequelem" Deceived, gdyż ukazuje między innymi, dlaczego Darth Malgus, główny bohater pierwszego zwiastuna, musiał nosić maskę.

Return

Zobacz główny artykuł: Return.

Premierowy pokaz trzeciego z serii oficjalnych zwiastunów, Return, również odbył podczas konferencji Electronic Arts na targach E3, 6 czerwca 2011 roku. Podążając ścieżką wyznaczoną przez poprzednie zwiastuny, Return ponownie cofa się w przeszłość, ukazując jedną z pierwszych potyczek wielkiej wojny galaktycznej. Ponadto powracają w nim bohaterowie zarówno Hope, jak i Deceived, z młodym jeszcze adeptem Sithów, Malgusem, na czele. Najdłuższy, bo trwający 6 minut i 20 sekund zwiastun, stylem narracji odchodzi jednak od poprzedników, zastępując opowieść z perspektywy jednego z bohaterów dialogami pomiędzy postaciami. Zwiastun ten pełni rolę filmu wprowadzającego w grze.

Sacrifice

Zobacz główny artykuł: Sacrifice (zwiastun).

Kolejny renderowany zwiastun gry został zaprezentowany ponad cztery lata później, po odbywającej się 15 czerwca 2015 roku konferencji firmy Electronic Arts na targach E3. W trakcie oficjalnego pokazu wyświetlono jego skróconą wersję, natomiast pełny materiał ukazał się jeszcze tego samego dnia w Internecie. Sacrifice promuje rozszerzenie Knights of the Fallen Empire i prezentuje zupełnie nową frakcję i postacie, które zostaną wprowadzone do gry wraz z jego premierą. narratorem i jednym z bohaterów trwającego 4 minuty i 23 sekundy zwiastuna jest Imperator Valkorion, lider Wiecznego Imperium. W narracji zwraca się do swoich dwóch synów, bliźniaków Thexana i Arcanna. Tłem dla jego słów są obrazy z życia braci - od chwili narodzin, przez ich wspólny trening i podboje. Motywem przewodnim jest natomiast poświęcenie, które zdaniem Imperatora jest niezbędne do osiągnięcia potęgi, kontrastowane z braterstwem bliźniaków. Obojętność ojca prowadzi do wybuchu gniewu jednego z synów i śmierci drugiego. Tą ofiarą Arcann zyskuje sobie miejsce u boku ojca.

Ciekawostki

  • Początkowo LucasArts twierdziło, że mimo prac nad The Old Republic, gra Galaxies będzie cały czas rozwijana i w najbliższym czasie ukażą się do niej rozszerzenia. Jednakże, pomimo tych zapewnień, w czerwcu 2011 roku, Sony Online Entertainment zapowiedziało zamknięcie serwerów pierwszej gry MMO w uniwersum Gwiezdnych wojen w grudniu tego samego roku.
  • Electronics Arts, wydawca gry, zapowiedział, że The Old Republic jest najdroższym projektem w historii firmy.

Przypisy

Linki zewnętrzne

Zobacz kolekcję grafik dotyczących
The Old Republic.

Media - filmy i dokumenty


The Old Republic
[Pokaż/Ukryj]
The Old Republic
[Pokaż/Ukryj]
Klasy postaci:

Planety i księżyce:


Zobacz także:
Powiązane źródła - Grafiki